Praktijk

Activerende didactiek: De expertles

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 25 november 2010

  • VO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/218139425/embedded/activerende-didactiek-de-expertles" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Natuurkundeleraar Joost van Buchem van het Stedelijk Gymnasium Den Bosch maakt gebruik van expertlessen. In een expertles krijgen leerlingen een opdracht die ze voor zichzelf uitwerken. Daarna formuleren ze in een groepje het ideale antwoord, dat ze vervolgens uitleggen aan een ander groepje. De expertles is een vorm van ADSL: Activerende Didactiek Samenwerkend Leren. ADSL is de verzamelnaam voor werkvormen waarin leerlingen op een gevarieerde en actieve manier samenwerken en leren.

Doordat de leerlingen met elkaar over de leerstof praten, elkaar uitdagen om een moeilijk begrip uit te leggen en hun gedachten onder woorden brengen, ondergaat de leerstof een persoonlijke bewerking en krijgt daardoor meer betekenis voor de leerling. De kans dat daardoor het geleerde op school ook in situaties buiten de school wordt toegepast, wordt hierdoor vergroot.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering: (klik om te waarderen)
Schrijver Carmen van Drunen | 03-07-2011
Reactie goede tactiek die zelfs nog in het verdere (studerende) leven prima van pas komt. Vooral als je te weinig tijd hebt om alle vereiste literatuur zelf te lezen!

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.

Gerelateerd