Coachen van leerlingen

lerarenredactie | bijgewerkt op 12 juni 2012

PPL is een openbare en katholieke school voor praktijkonderwijs. De leerlingen van PPL hebben over het algemeen een leer- en gedragsstoornis. PPL kiest er in zijn onderwijsvisie voor vanuit de leerling te werken (leerlinggericht onderwijs).

Op PPL zijn twaalf ontwikkelingslijnen waar de leerlingen aan moeten werken. De leerlingen werken in eerste instantie aan 7 van deze competenties. Zij werken hieraan aan de hand van kaartjes zoals ‘Ik kan goed doorwerken’. De leerling kiest uit een stapel positieve en negatieve kaartjes en ontdekt zelf waar hij aan moet werken. Alle kaartjes hebben een andere kleur die gerelateerd zijn aan een ontwikkellijn. Een keer per tien weken vindt een coachingsgesprek plaats en wordt gekeken naar de ontwikkeling van deze leerling. Waar de leerling tekort schiet wordt hij geholpen. Ouders krijgen hier een overzicht van zodat ze op de hoogte blijven en de dialoog blijft lopen. Denk hierbij aan thema’s als zelfstandig werken, doorzettingsvermogen, samenwerken en zelfvertrouwen.

Doel van de coachingsgesprekken is dat de leerling zich bewust wordt van het eigen functioneren en hij/zij eigenaar is van zijn ontwikkeling.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.