Gamification met Escape the Classroom

lerarenredactie | 03 juli 2017

Hoe moet het zijn om als leerling te worden opgesloten in het lokaal van je doorgedraaide docent? De enige manier om te ontsnappen is het vinden van codes door het inzetten van kennis en vaardigheden. Er is één lesuur de tijd en de klokt tikt.

Escape the Classroom is een escape room voor het onderwijs waarin leerlingen worden opgesloten en 50 minuten de tijd krijgen om te ontsnappen. Hierbij is het nodig dat leerlingen aanwijzingen vinden, kennis combineren en belangrijke vaardigheden toepassen om voor het einde van de les naar buiten te kunnen komen. Escape the Classroom kan worden ingezet als toetsvoorbereiding of jaarafsluiting. De losse onderdelen zijn ook te gebruiken als activerende werkvorm in verschillende lessen.

Anne de Groot en Joris Koot vertellen in deze video hoe zij met behulp van het LerarenOntwikkelFonds hun vak biologie verrijken met escape rooms.

Gamification

Escape The Classroom is een mooi voorbeeld van hoe gamification de motivatie van leerlingen kan versterken. Bij gamification worden spelelementen ingezet en als didactiek gebruikt om activiteiten actiever, uitdagender en betekenisvoller te maken.

Meer weten over gamification? Lees dan onderstaande publicaties op Leraar24.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.