Zo houd je letters flitsen leuk in groep 3

lerarenredactie | 27 augustus 2018

Om vlot en nauwkeurig te kunnen lezen, is een geautomatiseerde letterkennis essentieel. Het is daarom belangrijk om in groep 3 elke dag de letters te herhalen. Leerlingen vinden dit vaak saai. In de klas van juf Amber oefenen de leerlingen de letters daarom spelenderwijs. In tweetallen spelen zij elke ochtend verschillende letterspellen. Zo blijven de leerlingen actief en betrokken.

In de ochtend starten de leerlingen in tweetallen met een letterspel. Zo beginnen ze rustig de dag volgens een vaste structuur. Het tweetal kiest een van de achttien spellen uit de leesbakken. Het spelen van de spellen zorgt voor een prettige sfeer met een zinvol resultaat: een geautomatiseerde letterkennis en een hoge betrokkenheid.

Spelenderwijs letters flitsen

Bij een geautomatiseerde letterkennis maakt de leerling zonder er veel bij na te hoeven denken een klank bij het zien van een letter en andersom. Dit bevordert het vlot leren lezen. Er zijn verschillende manieren om letters en klanken in te slijpen. Amber van Nieuwburg van SBO Petraschool haalde haar inspiratie uit de spellenbundel van Lessen van Lisa. Haar drie favoriete spellen zijn:

1. Letter verstoppertje

Verstop de flitsletters in de klas en laat twee leerlingen zoveel mogelijk letters zoeken. Welke leerling vindt de meeste letters?

2. Boem letters

Leg letterkaartjes én boem-kaartjes op een afgedekte stapel. Om beurten mag een speler een kaartje pakken en de letter voorlezen. Is het goed voorgelezen, dan mag de leerling het kaartje houden. Pakt een leerling een kaartje met ‘boem’ erop, dan moeten alle gewonnen kaartjes terug op de stapel. Wie verzamelt de meeste letters?

3. Bingo

Leg de flitsletters in willekeurige volgorde in een afgedekte stapel neer. Draai dan de flitsletters één voor één om. Is het een letter die op een van de bingokaarten staat, dan wordt het vierkantje ingekleurd. Wie heeft het eerst een volle kaart?

Andere tips bij het automatiseren van letters

  • Voeg een speelse manier van letter flitsen toe aan je aanbod. Dit zorgt voor meer motivatie en betrokkenheid bij de leerlingen. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Maak gebruik van bestaande apps zoals LetterSchool, LeesRees, Juf Jannie of lees de tips over spelend leren in groep 3 op Zwijsen.
  • Letters worden gemakkelijker herkend en geleerd binnen woorden (Dehaene, 2009; de Jong, 2007). Oefen dus niet alleen losse letters.
  • Letters schrijven versterkt het automatiseren van de klank-tekenkoppeling. Je kunt dit doen met grote letterbewegingen maken in de lucht, stoplichtletters of in zand of scheerschuim schrijven.
  • Correct lezen gaat vooraf aan vlot lezen. Wanneer je de focus te snel legt op tempolezen ontstaat het risico dat leerlingen radend gaan lezen.
  • Gebruik meerdere zintuigen bij het aanbieden van een letter. Hierdoor zal de letter later makkelijker en sneller op te roepen zijn. Ook humor werkt effectief.
  • Voor kinderen die een intensievere leesinstructie nodig hebben, is Connect Klanken en letters een effectief interventieprogramma. De focus ligt op klankbewustzijn, klank-tekenkoppeling en decoderen van woorden.

Samen leren

Naast het automatiseren van de letters leren de leerlingen ook samenwerken. Ze luisteren naar elkaar, corrigeren elkaar en overleggen samen over de regels van het spel. Door samen te werken en de letters op verschillende manier aan bod te laten komen, merkt Amber van Nieuwburg dat de letters écht beklijven.

Letters flitsen ook geschikt voor thuis

De leerlingen maken thuis veel gebruik van de spellenbundel. Elke leerling krijgt de bundel met de flitsletters mee naar huis. Spelenderwijs oefenen ouders met hun kind de letterkennis. Amber merkt dat de leerlingen na het weekend en de vakanties de letters nog steeds goed beheersen. Een hoge thuisbetrokkenheid heeft een positief effect op de leerlingprestaties, zo blijkt ook uit onderzoek.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.