Hoe ga je om met vooroordelen en discriminatie in de klas?
praktijk
Iedere leraar krijgt te maken met vooroordelen en discriminatie in de klas. Lees hoe je er op zo’n manier mee om kan gaan dat jij en je klas er sterker uitkomen.
Van groep 8 naar de brugklas: tips voor een soepele overgang
praktijk
Hoe bereid je groep 8 leerlingen voor op de brugklas? In Duiven werken een basisschool en een middelbare school nauw met elkaar samen om de overgang zo soepel mogelijk te maken.
‘Laat leerlingen hun eigen toekomst vormgeven’
levenslessen
In de nieuwe serie Levenslessen vertellen leraren over de les die veel indruk op hen heeft gemaakt. Philippe Boekstal ervaarde tijdens de lockdown nog sterker wat hij echt belangrijk vindt tijdens het lesgeven.
Een onveilig thuis bespreekbaar maken
praktijk
Scholen spelen een belangrijke rol bij het signaleren van kindermishandeling. Door het op de juiste manier bespreekbaar te maken in de klas, met het team en de ouders, kan hulp eerder op gang komen.
De klas die opstapte
levenslessen
In onze nieuwe rubriek Levenslessen vertellen leraren over de les die hen altijd bijgebleven is. Zo herinnert Remko Droop zich nog goed het lokaal dat leegliep na een discussie met het populairste meisje van de klas.
10 uur per week extra naar school? In Rotterdam doen leerlingen het met plezier
praktijk
In Rotterdam werken scholen met de aanpak ‘Doen-denken’ aan kansengelijkheid. Leerlingen besteden maar liefst tien extra lesuren per week aan hun ontwikkeling en ontplooiing.