33 artikelen gevonden

‘Ik zet kleine stapjes, maar elk stapje is er een’

speciaal verhaal

Dominique de Backere-Ferket werkte jarenlang als logopedist in het speciaal onderwijs. Ze besloot zich om te scholen tot leraar en geeft nu voor het tweede schooljaar les aan kleuters met taal- en spraakproblemen.

20 oktober 2022 so

‘Durf je collega’s om hulp te vragen als het nodig is’

levenslessen

Martijn Bos (45) ondervond tijdens zijn buitenlandervaringen hoe het is als je elkaar niet begrijpt. Nu hij in het voortgezet speciaal onderwijs werkt, komt dat goed van pas.

24 februari 2022 so

Directe instructie leidt tot betere leerlingresultaten

onderzoek

Onderzoek toont aan dat directe instructie een effectieve manier is om kennis over te dragen en vaardigheden aan te leren. Lees meer over het directe instructie-model en onderzoek daarnaar.

bijgewerkt op 19 augustus 2021 po vo mbo so

Zo werkt blended learning in de praktijk

onderzoek

Blended learning, een mix van face-to-face en ict-ondersteund onderwijs, kan positief uitpakken voor de leerresultaten. Hoe zet je dit als leraar goed in? Drie leraren vertellen hoe zij het aanpakken.

bijgewerkt op 18 oktober 2023 po vo mbo so

Hoe help je blinden en slechtzienden bij exacte vakken? Dit artikel bevat een video

praktijk

Exacte vakken maken vaak gebruik van visuele middelen, maar dat is lastig voor blinde of slechtziende leerlingen. Hoe kun je hen toch helpen?

bijgewerkt op 1 maart 2022 so

‘Dankzij mijn leerlingen ben ik milder geworden’

speciaal verhaal

Cristel Eckhardt komt als leraar het beste tot haar recht als ze haar leerlingen maatwerk kan bieden. Niet zo gek dus dat ze zich thuisvoelt in het speciaal onderwijs. En een leuke bijkomstigheid: zelf leert ze ook nog elke dag van haar leerlingen.

21 november 2022 so

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en idee├źn voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.