Hoe signaleer je hoogbegaafdheid?

Het herkennen van (hoog)begaafdheid bij je leerlingen is niet altijd makkelijk. Waar moet je allemaal op letten als leraar?

25 januari 2021 | onderzoek | po | vo

Onderpresteren door hoogbegaafden en wat je ertegen kunt doen

Verschillende onderzoeken tonen aan dat een aanzienlijk deel van hoogbegaafde leerlingen onder hun niveau presteert. Hoe komt dat? En wat kun je er als leraar aan doen?

20 januari 2021 | onderzoek | po | vo

Meer coachen dan uitleggen bij de nieuwe praktijkgerichte leerweg

Met de nieuwe praktijkgerichte leerweg van het vmbo verandert de rol van de leraar. Leerlingen coachen wordt belangrijker dan uitleg geven.

23 november 2020 | beleid | vo

Directe instructie leidt tot betere leerlingresultaten

Onderzoek toont aan dat directe instructie een effectieve manier is om kennis over te dragen en vaardigheden aan te leren. Lees meer over het directe instructie-model en onderzoek daarnaar.

25 september 2020 | onderzoek | po | vo | mbo | so

Studenten helpen leerlingen met het wegwerken van leerachterstanden

Studenten helpen kansenongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan door het geven van bijles aan scholieren in het voortgezet onderwijs.

23 september 2020 | beleid | vo

IB’ers goed inzetten helpt bij vormgeven passend onderwijs

Intern begeleiders (IB’ers) komen te weinig toe aan hun eigenlijke taak: het begeleiden van leraren. Dit blijkt uit onderzoek. Wat is hieraan te doen?

4 september 2020 | onderzoek | po | vo | so

Leraar24 is een samenwerking tussen