Vragenmachientje helpt leerlingen bij het bedenken van onderzoeksvragen

Het bedenken van een goede onderzoeksvraag is soms lastig voor leerlingen. Het vragenmachientje helpt en geeft leerlingen inzicht in wat een goede onderzoeksvraag is.

6 maart 2020 | praktijk | po

Hoe begeleid je leerlingen bij het stellen van een onderzoeksvraag?

Hoe begeleid je leerlingen bij het stellen van een goede onderzoeksvraag? Met het begeleidingsboekje voor leraren ben je goed op weg.

7 juni 2019 | praktijk | po

Bewegend leren op DoeVrijdag zorgt voor motivatie en plezier

Hoe koppel je bewegend leren aan de doelen van de lesmethode in groep 3 en 4? Basisschool Het Kompas in Meppel riep hiervoor DoeVrijdag in het leven.

bijgewerkt op 26 augustus 2020 | praktijk | po

Samen onderzoeken stimuleert ontwikkeling van kennis en taal

Door onderzoekend leren kunnen leerlingen gelijktijdig kennis verwerven en hun taalvaardigheid ontwikkelen. De leraar kan dit stimuleren door open gesprekken te voeren en vragen uit te lokken.

8 februari 2019 | praktijk | po

Stimuleer creatief denken met een rijke leeromgeving

Creatief denken wordt het sterkst ontwikkeld bij leerlingen in een rijke leeromgeving, waarin ze zelf oplossingen bedenken.

4 juni 2019 | praktijk | po | vo

Onderpresteren door hoogbegaafden en wat je ertegen kunt doen

Verschillende onderzoeken tonen aan dat een aanzienlijk deel van hoogbegaafde leerlingen onder hun niveau presteert. Hoe komt dat? En wat kun je er als leraar aan doen?

20 januari 2021 | onderzoek | po | vo

Leraar24 is een samenwerking tussen