Stimuleer creatief denken met een rijke leeromgeving

lerarenredactie | 04 juni 2019

Een creatieve leerling heeft een onderzoekende en ondernemende houding. Het creatief vermogen van een leerling wordt het sterkst ontwikkeld in een rijke leeromgeving met veel materialen en mogelijkheden. Zo worden leerlingen gestimuleerd om zelf oplossingen te bedenken en creatief te denken.

De leraren en leerlingen van de basisschool de Boog in Eindhoven begonnen in 2018 met het project Creatief denken. Kinderen uit de bovenbouw werken samen met leerlingen van de middelbare school Het Lorentz in het hipl@b. In het lab zijn, ter stimulans voor creatief denken, boeken met activiteiten en materialen aanwezig voor de leerlingen. De kinderen ontdekken verschillende technieken en diverse materialen. Ook bedenken ze zelf oplossingen voor bepaalde vraagstukken.

Wat is creatief denken?

Een creatief denker denkt buiten de gebaande paden (out of the box), ziet nieuwe samenhang en kent verschillende denktechnieken:

  • oriënteren met een open houding
  • onderzoeken en experimenteren met technieken
  • uitvoeren van eigen keuzes
  • evalueren van het verloop van het werkproces

Materialen in een hipl@b

In het hipl@b van Het Lorentz zijn veel verschillende materialen te vinden om creatief denken te stimuleren en om buiten de gebaande paden te denken:

  • Met een greenscreen kun je bijvoorbeeld een webinar geven met een fictieve achtergrond. Je kunt het groen van de achtergrond eenvoudig wijzigen en hier een afbeelding of video voor in de plaats zetten.
  • Met verschillende materialen kunnen kinderen proefjes doen en nieuwe inzichten verwerven door te experimenteren.  
  • Door het werken met Ozo botjes (een programmeerbare robot) leren kinderen onder andere programmeren.
  • Ook met de Makey makey leren kinderen programmeren. Ze kunnen van een toetsenbord bijvoorbeeld een piano maken.
  • Leerlingen maken veel gebruik van een groot whiteboard, waarop ze bijvoorbeeld een mindmap maken.
  • Met Blink worden kinderen uitgedaagd om zichzelf te ontwikkelen en de wereld te ontdekken.  

Gebruikmaken van het hipl@b

Het hipl@b wordt gebruikt om opdrachten te maken. Elke groep gaat eenmaal in de week aan de slag in het hipl@b. Ook de jongste creatieve denkers kunnen aan de slag in het hipl@b. Voor de groepen 1 en 2 is er een timmerhoek waar kinderen hun eigen ontwerp maken en zijn er knikkerbanen  en vertelstenen. De ontwikkeling van taal, het denkvermogen, de fantasie en de creativiteit van het kind wordt hiermee gestimuleerd. De taakjes die de leerlingen in het hipl@b uitvoeren, helpen ook om gevoelens en emoties te uiten.

Meer weten over creatief denken?

Leraar24 heeft een aantal publicaties over creatief denken:

Of neem contact op met Ingrid van der Crommert. Zij is initiatiefnemer van het project Creatief denken.

LOF-initiatief

Het project Creatief denken is een LOF-initiatief. Het LOF ondersteunt en verbindt leraren met goede initiatieven om het onderwijs te verbeteren. Heb jij een goed idee om het onderwijs te verbeteren? Doe mee en krijg subsidie, tijd en begeleiding. Lees meer over de voorwaarden op de site van het LerarenOntwikkelFonds.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.