10 uur per week extra naar school? In Rotterdam doen leerlingen het met plezier

In Rotterdam werken scholen met de aanpak ‘Doen-denken’ aan kansengelijkheid. Leerlingen besteden maar liefst tien extra lesuren per week aan hun ontwikkeling en ontplooiing.

29 maart 2021 | praktijk | po

Gastcolumn van een leerkracht: ‘Ik voelde mijn hals rood worden’

Daniëlle Buffinga-Douma houdt ervan om grappen te maken met de leerlingen uit groep 7/8. Maar na een opmerking van een grootvader vraagt ze zich ineens af of ze niet te ver is gegaan.

8 september 2021 | praktijk | po

Van groep 8 naar de brugklas: tips voor een soepele overgang

Hoe bereid je groep 8 leerlingen die geen fysieke open dag hebben gehad voor op de brugklas? In Duiven werken een basisschool en een middelbare school nauw met elkaar samen om de overgang zo soepel mogelijk te maken.

3 juni 2021 | praktijk | po | vo

Goed begrip van de techniek zorgt voor betere online lessen

Online lesgeven is een kwestie van durven en uitproberen. Een goed begrip van de techniek helpt daarbij.

bijgewerkt op 15 december 2020 | praktijk | po | vo | mbo | so

Hoe besteed je aandacht aan racisme en discriminatie in de les?

Zowel politici als leraren willen dat het onderwijs meer aandacht besteedt aan racisme en discriminatie, maar hoe geef je als leraar goed les over deze – vaak gevoelige – onderwerpen?

bijgewerkt op 15 april 2021 | praktijk | po | vo | mbo

Hoe de klasindeling de prestaties van leerlingen kan beïnvloeden

Een klasindeling kan de leerprestaties positief beïnvloeden. Daarbij gaat het niet alleen om het kiezen voor rijen of groepjes, maar ook om wie naast elkaar zit.

25 januari 2021 | onderzoek | po

Leraar24 is een samenwerking van