praktijk
po

Werken aan een rijke woordenschat met woordclusters

Op basisschool Samenspel krijgen leerlingen nieuwe woorden aangeleerd in clusters, volgens een vast stappenplan. Snel en effectief, vinden de leraren die zelf de woordclusters maken en het didactisch model van de viertakt als basis nemen.

  • Embedcode

Basisschool Samenspel in Amsterdam werkt al jaren met de aanpak Met woorden in de weer om de woordenschat van de leerlingen te vergroten. Een uitgebreide woordenschat is immers belangrijk om te kunnen leren. Lerares Maritza Rietdijk vertelt hoe ze werkt met woordclusters in groep 6. De leerlingen leren in korte woordleermomenten snel veel nieuwe woorden, zo blijkt uit de video.

Zelf woordclusters maken

De leraren zijn getraind om zelf woordclusters te maken en ze op de juiste manier aan te bieden aan de leerlingen. Eenmaal ontworpen woordclusters kunnen gemakkelijk hergebruikt worden. In het begin maakten de leraren zo’n vier keer per week nieuwe woordclusters. Ook in de methode of planning staan aanwijzingen over woorden die op een bepaald moment nodig zijn. In de praktijk besteedt de leraar elke dag zo’n tien minuten aan een woordcluster.

De viertakt als didactisch model

De leraar kiest de woorden, de volgorde, de clustering en de manier waarop de leerlingen ze oefenen. Hierbij wordt het bekende didactisch model van de viertakts (Verhallen & Verhallen, 1994) als basis gebruikt. De viertakt bestaat uit vier stappen:

  1. Voorbewerken: de kinderen warm maken voor de nieuwe woorden
  2. Semantiseren: het verhaal vertellen waarin de woorden passen, nieuwe woorden zeven keer herhalen
  3. Consolideren: de leerlingen gebruiken zelf de woorden, bijvoorbeeld met een spel
  4. Controleren: de leraar controleert welke woorden de leerlingen beheersen en introduceert nieuwe woorden.

Meer weten over woordenschatonderwijs?

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Nederlands


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.