praktijk
po

Kleuters leren meer van speel-leermateriaal

Minder schools leren en vaker speel-leermateriaal gebruiken in groep 1 en 2 van de basisschool zorgt ervoor dat leerlingen actiever en leuker leren. Dat zegt lerares Ellen Ouwerkerk van basisschool Elckerlyc. Ook in een spel zijn verschillende niveaus aan te brengen en je kunt ze prima koppelen aan ontwikkelingslijnen.

  • Embedcode

Niet meer zo vaak vanuit de methode werken, of in een leerkring, vindt lerares Ellen Ouwerkerk van basisschool Elckerlyc in Hilversum. ‘Ik denk dat een kleuter, bij specifieke cognitieve doelen, het meeste leert van speel-leermateriaal’, vertelt ze in de video, waarin ook te zien is hoe leerlingen dat doen. Bij het werken met speel-leermaterialen zijn jonge leerlingen actief en handelend bezig. Het is een manier van leren die past bij hun ontwikkeling.

Verschillende soorten speel-leermateriaal

Er zijn diverse soorten speel-leermaterialen zoals een puzzel, lotto of domino om letters of cijfers te oefenen.

Naast speel-leermaterialen zijn er nog drie soorten ontwikkelingsmaterialen:

  1. Vormgevende materialen, zoals materiaal om te tekenen of knutselen.
  2. Ongevormde materialen, zoals zand en klei.
  3. Constructie- en compositiematerialen, zoals blokken, LEGO of mozaïek.

Voordelen van leren met speel-leermaterialen

De lerares werkt graag met speel-leermaterialen en ziet er veel voordelen in, zoals:

  • Leerlingen werken in spelvorm aan een ontwikkelingsdoel. Omdat ze zelf het resultaat zien, geeft het ze voldoening en werkt het motiverend
  • Veel speel-leermaterialen hebben opdrachten in verschillende niveaus, van makkelijk naar moeilijk. Zo kan ieder kind zich op zijn niveau ontwikkelen
  • Leerlingen worden voorbereid op het werken van 3d naar 2d
  • Speel-leermaterialen geven structuur en voorspelbaarheid en bieden mogelijkheden tot samenwerking
  • Speel-leermaterialen stimuleren de concentratie, taak-werkhouding en het geheugen
  • Leerlingen zijn actief betrokken, daardoor is er een optimaal leermoment.

Koppelen van speel-leermateriaal aan leerdoelen

Speel-leermaterialen kunnen gekoppeld worden aan de ontwikkelingslijnen. Daarvoor is het belangrijk dat je niet alleen de doelen maar ook de materialen goed kent. Er zijn speel-leermaterialen op verschillende gebieden als taal- en rekenvaardigheden, motoriek, ruimtelijk inzicht, begrippen, sociaal-emotioneel, techniek, enzovoort.

Door regelmatig te werken met ontwikkelingsmateriaal en minder vanuit de lesmethode, kunnen de leerkringen verminderen en plaatsmaken voor verhalen vertellen, poppenkast spelen of gewoon een spelletje doen.

Creatieve blik op speel-leermateriaal

Er is ook kritiek op het gebruik van speel-leermaterialen in groep 1-2. Sommigen vinden dat het materiaal niet betekenisvol genoeg zou zijn en een te gesloten en ‘toetsend’ karakter heeft. Met een creatieve blik kun je echter de ontwikkelingsmogelijkheden bij de diverse materialen vergroten en verrijken.

Meer weten over spelend leren en ontwikkelingsmaterialen?

Onderstaande artikelen geven je meer informatie:

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Spelend leren


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.