De fases van spelontwikkeling bij kleuters
praktijk
po so

De fases van spelontwikkeling bij kleuters

Kleuters leren door te spelen, zo maken ze zich de wereld om hen heen eigen. Spelen is ook van invloed op de taalontwikkeling. Speelexpert Margot Wouterse vertelt welke fases in spelontwikkeling er zijn en hoe je het spel als leraar kunt verrijken.

  • Deze video kan worden embed

In bovenstaande video vertelt Wouterse welke vormen en fases je kunt onderscheiden in het spel van kinderen. Het gaat om:

  • manipulatief spel (met de handen)
  • zintuiglijk spel
  • effectspel
  • oefenspel
  • esthetisch spel
  • ‘doen alsof’, dat ook wel de rolgebonden handeling wordt genoemd.

Uiteindelijk komen kinderen uit bij het rollenspel, de belangrijkste en meest complexe vorm van spel. Dit is ook belangrijk voor de taalontwikkeling en voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Kinderen die veel rollenspellen spelen, leren zich in te leven in een ander en gebruiken complexere zinnen.

Meespelen verrijkt het spel

Als leraar kun je het spel van leerlingen verrijken door zelf mee te spelen. In onderstaande video laat Wouterse zien hoe je het spelen met de handen naar een niveau hoger tilt door mee te spelen. Een aantal belangrijke tips bij het meespelen zijn:

  • Zorg ervoor dat je op dezelfde hoogte gaat zitten als de leerlingen. Luister en kijk goed wat ze aan het doen zijn.
  • Respecteer het spel van het kind en sluit erop aan.
  • Spiegel het spel zodat de leerling zich competent gaat voelen en openstaat voor jouw interventie.
  • Verrijk het spel door bijvoorbeeld iets nieuws te introduceren of door nieuwe taalbegrippen te gebruiken.
  • Deze video kan worden embed

Demonstratiespel: voordoen stimuleert 

Je stimuleert kinderen in hun spel door zelf voor te spelen. In onderstaande video doet de leraar klassikaal iets voor, met als doel de leerlingen te enthousiasmeren zelf elementen uit dit spel na te spelen. Tijdens het demonstratiespel beeld je ook nieuwe woorden uit waarmee je de woordenschat uitbreidt. Je vangt dan twee vliegen in een klap: kinderen gaan niet alleen beter spelen, maar ook beter praten, is de ervaring van leraar Marij Goessens. 

  • Deze video kan worden embed

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.