praktijk
vo
mbo

Houd cultureel erfgoed levend met speciale lessen

Het Goese Lyceum in Zeeland wil het Zeeuwse erfgoed levend houden door leerlingen te leren over de Zeeuwse streekdracht. De leerlingen leren haken, breien, naaien en borduren. Zo wordt het cultureel erfgoed van Zeeland overgedragen aan de jeugd.

  • Embedcode

Eva Martens, leraar beeldende vorming, draait met een brugklas van het Goese Lyceum  een project rondom streekdracht en handwerken. Ze wil de leerlingen kennis laten maken met het Zeeuws handwerk.

Kennismaken met het Zeeuwse erfgoed

Om de leerlingen kennis te laten maken met het Zeeuwse erfgoed op het gebied van streekdracht, zijn de leerlingen naar het Historisch Museum de Bevelanden in Goes gegaan. Ze hebben de klederdracht van de Bevelanden van de laatste 150 jaar gezien en geleerd hoe de Zeeuwse streekdracht zich heeft ontwikkeld in de loop der jaren.

Jong en oud werken samen aan Zeeuws cultureel erfgoed

Martens heeft een oproep geplaatst via het SMWO vrijwilligers steunpunt om hulp te krijgen van mensen die de handwerktechnieken beheersen. Hier zijn een aantal vrijwilligers op af gekomen en zij leren de jongeren borduren, haken, breien en naaien. Zo ontstaat er een verbinding tussen jong en oud. De oudere Zeeuwen vinden het belangrijk dat het echte Zeeuwse handwerk blijft bestaan en wordt overgedragen op de jeugd.

Het stoffige imago van de streekdrachten blijkt mee te vallen bij de jongeren. De leerlingen maken hun eigen moderne versie van de oude Zeeuwse klederdracht. De creaties van de leerlingen worden na afloop geëxposeerd in het gasthuis in Goes. Dat maakt het voor de leerlingen extra leuk.  Ze bespreken daar hun werkstukken met de ouderen die daar wonen en zo blijft de verbinding tussen jong en oud bestaan. Vervolgens volgen er nog twee exposities: in Middelburg en het stadskantoor in Goes.

Doel en werkwijze van het project

Het doel van het project is om een verbinding te leggen tussen Zeeuwse ouderen en leerlingen van de middelbare school, terwijl ze kennismaken met Zeeuws cultureel erfgoed. De techniek van het Zeeuwse handwerk wordt zo overgebracht op een nieuwe generatie. Leerlingen gaan ook op bezoek bij ouderen en ouderen komen op school assisteren bij het lesgeven. De jongeren leren:

  • oude technieken voor het maken van Zeeuws klederdracht
  • omgaan met ouderen
  • maatschappelijke betrokkenheid
  • plaats in de maatschappij voor de ouderen

Voordelen van kennismaking met Zeeuws cultureel erfgoed

Er zijn verschillende voordelen om leerlingen kennis te laten maken van het culturele erfgoed van Zeeland:

  • De Zeeuwse handwerktechnieken blijft bestaan door het over te brengen op jongeren.
  • De oudere generatie heeft een goede dagbesteding en kan hun specifieke kennis overdragen aan een nieuwe generatie.
  • Het Zeeuwse culturele erfgoed verbindt jong en oud.

Wil je meer weten over het culturele erfgoed van Zeeland?

‘Zeeuws handwerk erfgoed versus de Zeeuwse jeugd’ is een LOF-initiatief van Eva Martens. Het LOF ondersteunt en verbindt leraren met goede initiatieven om het onderwijs te verbeteren. Heb jij een goed idee om het onderwijs te verbeteren? Doe mee en krijg subsidie, tijd en begeleiding. Lees meer over de voorwaarden op de site van het LerarenOntwikkelFonds.

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Kunst & cultuur


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.