CKV op vmbo vraagt bijzondere aanpak
praktijk
vo

CKV op vmbo vraagt bijzondere aanpak

Het is niet altijd eenvoudig om vmbo-leerlingen te interesseren voor kunst- en cultuureducatie, vindt cultuurcoördinator Bas Postma. Daarom zoekt altijd een betekenisvolle, moderne context voor de lessen culturele en kunstzinnige vorming (CKV) en hij geeft leerlingen veel keuzevrijheid. Dat maakt dat zij enthousiast meedoen, zegt hij.

  • Embedcode

Bas Postma destijds cultuurcoördinator aan het Curio prinsentuin van cooth in Breda, werkt graag vanuit thema’s en zoekt daar voorbeelden uit diverse kunstdisciplines bij. In de video is te zien hoe hij dat aanpakt in een les aan een vmbo-klas. 

Onderzoeken en ontwerpen

De leraar vindt dat leerlingen individuele keuzes moeten kunnen maken bij dit vak. Hij haakt aan bij wat leerlingen al weten en reikt ze actuele informatiebronnen aan die de leerlingen aanspreken, zoals filmpjes op You Tube. Daarna kunnen ze zelf ook aan de slag met kunstzinnige vorming. 

Postma confronteert leerlingen graag met zaken die niet zo voor de hand liggen, zoals een opname van de dwarsfluitist Chris Hinze en de Nederlands-Marokkaanse rapper Raymtzer, die samen optraden in het tv-programma De Wereld Draait Door. ‘Je moet er wel voor zorgen dat hun eerste kennismaking een succeservaring oplevert’, zegt hij. ‘Anders wordt het vooroordeel bevestigd dat kunst niets voor hen is.’

Waarom cultuureducatie belangrijk is voor alle leerlingen

Alle leerlingen hebben baat bij een goed aanbod van cultuureducatie want daardoor ontwikkelen zij hun talenten en leren zij de waarde van kunst begrijpen. Scholen hebben veel vrijheid om cultuureducatie op hun eigen manier in te vullen. Het vak CKV is verplicht in het voortgezet onderwijs; onlangs zijn nieuwe examenprogramma’s voor vmbo, havo en vwo gepubliceerd. 

Meer weten?

  • In Cultuur in de Spiegel biedt basis voor cultuuronderwijs lees je hoe je cultuuronderwijs in de praktijk kunt brengen in het primair en voortgezet onderwijs. 
  • SLO maakte een handreiking om CKV-docenten meer houvast te geven bij de vormgeving van het vak.
  • Po- en vo-scholen die cultuur centraal willen stellen in het onderwijs kunnen zich aansluiten bij de landelijke vereniging van Cultuurprofielscholen.
  • De overheid monitort om de twee jaar hoe cultuureducatie zich ontwikkelt in het primair en voortgezet onderwijs. Lees meer in de Monitor Cultuureducatie Voortgezet Onderwijs 2017.

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.