Hoe werken scholen aan digitale geletterdheid?
praktijk
po vo mbo so

Hoe werken scholen aan digitale geletterdheid?

Op school leren leerlingen vaardigheden die ze nodig hebben in het leven. Digitale geletterdheid mag daarbij niet ontbreken en gaat over het ontwikkelen van vaardigheden om mee te kunnen doen in de digitale wereld. Wat houdt digitale geletterdheid precies in en hoe pakken andere scholen dat aan?

Twee leerlingen zitten achter een computerscherm

Digitale geletterdheid is – net als ‘gewone’ geletterdheid – een combinatie van kennis en verschillende vaardigheden. Leerlingen leren omgaan met complexe (digitale) situaties. Ze leren problemen herkennen en naar oplossingen zoeken. SLO werkt aan nieuwe kerndoelen, waarbij digitale geletterdheid onderdeel wordt van het curriculum in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs, en valt onder de basisvaardigheden. De verwachting is dat deze kerndoelen voor digitale geletterdheid vanaf 2026 definitief zijn.

De vier domeinen van digitale geletterdheid

Samen met vakdidactici, scholen en onderwijsorganisaties heeft SLO de kerndoelen en een definitie van het begrip digitale geletterdheid uitgewerkt. Dat heeft geleid tot een combinatie van de volgende vier domeinen:

1. Ict-basisvaardigheden

Dit gaat om het leren begrijpen van de werking van computers en verschillende netwerken. Leerlingen en studenten leren omgaan met verschillende soorten technologieën. Het gaat om de bediening van deze apparaten en technologieën, maar ook over het begrijpen van de mogelijkheden en beperkingen.

Praktijkvoorbeeld: een doorlopende leerlijn

Openbaar Onderwijs Groningen ontwikkelde een doorlopende leerlijn digitale geletterdheid voor leerlingen vanaf groep 1 in het po tot de hoogste klassen in het vo. In speciale E-labs leren leerlingen werken met digitale technieken en omgaan met verschillende apparaten.

2. Informatievaardigheden

Hierbij leren leerlingen omgaan met een informatiebehoefte. Ze brengen in kaart welke informatie ze nodig hebben en leren vervolgens zoeken naar betrouwbare informatie. Het selecteren, analyseren en verwerken van de juiste informatie hoort hier ook bij.

3. Computational thinking

Hierbij gaat het om het leren nadenken over hoe een computer en andere digitale toepassingen werken en hoe die problemen voor je kunnen oplossen. Het verkrijgen van inzichten over bijvoorbeeld algoritmes hoort hier ook bij.

Praktijkvoorbeeld: programmeren als eindexamenvak

Felienne Hermans, hoogleraar didactiek van de informatica, laat in een video zien hoe zij het vak Modelleren en Programmeren op de kaart zet op het Codasium, onderdeel van het Lyceum Kralingen.

4. Mediawijsheid

Dit betreft de kennis, vaardigheden en houding die nodig zijn om bewust, kritisch en actief om te kunnen gaan met (sociale) media. Onderwerpen als veiligheid, het beschermen van je persoonsgegevens en digitaal burgerschap vallen hier ook onder.

Praktijkvoorbeeld: oefenen met appen

Frits Meijer is leraar en mediacoach in het vso. Hij geeft medialessen aan (zeer moeilijk lerende) leerlingen, zodat ze goed en veilig leren omgaan met sociale media. Meijer vindt het voor zijn leerlingen misschien nog wel belangrijker dat ze mediawijs worden, want zij zijn kwetsbaarder en kunnen risico’s moeilijker inschatten dan leerlingen in het reguliere onderwijs.

Aan de slag met digitale geletterdheid?


Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.