Geef leerlingen de ruimte om nieuwe talenten te ontdekken
praktijk
po

Geef leerlingen de ruimte om nieuwe talenten te ontdekken

Op daltonschool De Bongerd krijgen leerlingen de kans om hun talenten te ontwikkelen en te ontdekken. Ze maken via het project ‘Kansrijk voor ieder kind’ kennis met vakgebieden en talenten waar ze normaal misschien niet zo snel mee in aanraking zouden komen.

  • Deze video kan worden embed

Het reguliere onderwijs sluit voor sommige leerlingen niet goed aan bij hun talenten en mogelijkheden, terwijl talentontwikkeling juist zo belangrijk is voor leerlingen. De Bongerd in Oldenzaal besteedt daarom extra aandacht aan het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe talenten. Via het project ‘Kansrijk voor ieder kind’ krijgen leerlingen mogelijk interesse in een talent of beroep waar ze normaal gesproken niet zo snel mee in aanraking zouden komen.

Nieuwe talenten ontdekken

Het schoolproject werd in groep 5 gestart, maar wordt uiteindelijk schoolbreed aangeboden. Het gaat daarbij om:

  • Het in beeld brengen van talenten en vaardigheden van leerlingen.
  • Inspiratiebijeenkomsten organiseren om nieuwe ideeën op te doen.
  • Individuele sessies houden met de leerlingen, zodat aanleg en vaardigheden sneller in beeld komen.
  • Samenwerkingsverbanden met bedrijven, scholen en verenigingen organiseren die een bijdrage kunnen leveren aan een uitdagende leeromgeving.
  • Een portfolio bijhouden, waarin staat welke talenten leerlingen hebben en welke ontwikkeling zij doormaken.
  • Een evenement organiseren met marktkraampjes van leerlingen, waarin ze laten zien waar ze mee bezig zijn geweest en wat ze hebben geleerd.
  • Het delen van de ervaringen met andere scholen en leraren.

Onbekend talent ontdekken

Het doel van dit talentenproject is om leerlingen de kans te geven onbekende talenten in zichzelf te ontdekken. Het is voor leerlingen goed om al vroeg te ontdekken dat ze ergens aanleg voor hebben, zodat ze het talent in de loop van de tijd kunnen ontwikkelen. De volgende negen talentgebieden zijn daarbij omschreven:

  1. Natuur & Energie
  2. Zorg, Welzijn & Onderwijs
  3. Economie & Ondernemen
  4. Communicatie & Design
  5. Bouw, Logistiek & Vervoer
  6. Persoonlijke ontwikkeling
  7. Techniek, ICT & Wetenschap
  8. Sport, Cultuur & Recreatie
  9. Dienstverlening & Producten

Een leraar kiest één of meer talentgebieden om te behandelen tijdens de les. De leraar kijkt dan ook juist naar talentgebieden die de leerlingen zelf niet zo snel zouden kiezen.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.