Online themaweek zorgt voor verbinding
praktijk
mbo

Online themaweek zorgt voor verbinding

Tijdens periodes van onderwijs op afstand kun je geneigd zijn projectweken uit het programma te schrappen. Toch koos ROC Tilburg, School voor Onderwijs en Kinderopvang, er bewust voor wél een themaweek te organiseren. Dat leverde een interessante week en onverwachte kansen op.

Femke Stoeldraijer en Cay Hoefmans organiseerden een online themaweek op ROC Tilburgop
Femke Stoeldraijer en Cay Hoefmans

Het is vrijdagmiddag half 3 als de chat van de workshop Gezonde Voeding volstroomt met selfies van studenten met hun zelfgebakken vegetarische worstenbroodjes, suikervrije brownies en havermoutkoekjes. De derdejaars van ROC Tilburg, School voor Onderwijs en Kinderopvang, zijn na een uur theorie over gezonde voeding in hun eigen keuken aan de slag gegaan met een gezond recept. Nu komen de resultaten daarvan binnen en is er ruimte voor een nabespreking. De hele week hebben 800 studenten van de school deelgenomen aan workshops over verslaving, ontspanning, gezonde voeding, bewegen en seksualiteit. Dat alles online moest was even wennen, maar het vormde zeker geen struikelblok, vertelt docent Femke Stoeldraijer, een van de kartrekkers van het project. “We zien dat studenten, zeker in deze tijd, slecht eten, weinig bewegen en veel stress ervaren. Dat gaf ons extra motivatie om juist nu de themaweek De gezonde school te organiseren.”

Anoniem vragen stellen

Aan deze week is een intensief traject vooraf gegaan, vertelt Stoeldraijer: “Natuurlijk moet de ict op orde zijn, maar je moet ook kijken naar wat technisch mogelijk is. In Teams kun je een meeting houden met maximaal 350 mensen. Wil je met een grotere groep werken, dan organiseer je een live-event. Nadeel daarvan is dat het publiek geen camera en microfoon kan aanzetten. We hebben dus goed nagedacht welke vorm voor welke workshop wenselijk was.” Die anonimiteit bleek voor sommige workshops juist heel goed te werken, vertelt mede-kartrekker Cay Hoefmans, die voor zijn studie Sportkunde stage loopt op het ROC. “We hebben een live-event gehad over verslaving. Studenten konden anoniem hun vragen stellen en er kwamen veel reacties binnen. Ik denk dat niet iedereen die vragen in de klas had durven stellen.”

Meer verbonden

Daarnaast was er over hetzelfde onderwerp een talkshow via Teams waarin vijf ervaringsdeskundigen, ook studenten, hun verhaal deden. Student Melanie. “De verhalen waren heftig, maar ook heel interessant. Ik wist niets van de verhalen van mijn medestudenten en heb er veel van geleerd. Normaal gesproken heb ik alleen contact met mijn eigen klas, maar zelfs die heb ik al een hele tijd niet gezien. Deze week hoor ik zoveel anderen. Ik heb echt het idee dat we elkaar hierdoor beter leren kennen en meer verbonden zijn.”

Extra collega op de chat

Tijdens de workshopweek zijn Stoeldraijer en Hoefmans naast het geven van workshops ook druk met monitoren of iedereen online zijn weg kan vinden. “Doordat er verschillende werkvormen zijn, moeten studenten steeds op een andere online plek zijn. Aan het begin van iedere workshop moet je dus goed in de gaten houden of iedereen zijn weg vindt. Waar nodig sturen we bij”, vertelt Hoefmans. Ook zitten er in iedere workshop extra collega’s om de chat in de gaten te houden en ondersteuning te bieden. “Dat werkt heel fijn, want je kunt niet tegelijkertijd een presentatie geven en in de gaten houden of er vragen zijn. Bovendien geeft het een goed gevoel om zo samen iets neer te zetten”, vertelt Stoeldraijer. 

Interactie tussen docenten

Student Isa legt uit waarom deze samenwerking tijdens een themaweek ook voor studenten fijn is. “Normaal gesproken hebben we losse lessen. Dan krijgen we de ene week voeding bij het ene vak en de volgende week bij het andere vak. Daardoor heb ik soms het idee dat docenten niet echt met elkaar overleggen. Nu helpen ze elkaar tijdens de workshops en is er genoeg ruimte voor reacties. Tijdens iedere workshop zijn docenten er ook duidelijk over dat je vragen kan stellen, of achteraf een bericht kan sturen. Dat is echt goed geregeld.” 

Weekje anders is verfrissend 

Stoeldraijer en Hoefmans merken tijdens de themaweek dat een andere aanpak verfrissend is voor zowel studenten als docenten. “Wij werken op een andere manier samen en de studenten vinden het fijn om lesstof op andere manieren aangeboden te krijgen. Dus we houden deze week er zeker in”, zegt Stoeldraijer. Als de themaweek volgend jaar op school georganiseerd kan worden, willen de organisatoren toch kijken of die deels online kan plaatsvinden. “Bewegen en bakken is echt fijner met elkaar op school. Maar een college van een gastdocent voor 300 studenten? Dat is online veel makkelijker.”

Tips voor een geslaagde online themaweek

  • Mail je collega’s een dagelijkse update. Zo houd je elkaar op de hoogte en creëer je een groepsgevoel. 
  • Ondersteun elkaar door de chat in de gaten te houden en gestrande studenten naar de juiste online plek te leiden. 
  • Maak workshops interactief, door af te wisselen tussen online en offline opdrachten en/of tools als mentimeter te gebruiken 
  • Laat studenten tijdens iedere workshop een ‘product’ opleveren, zodat je actieve deelname kunt controleren en een aanleiding hebt om later over de onderwerpen na te praten. 
  • Maak studenten aan het einde van een workshop enthousiast voor de volgende workshop.  
  • Zorg dat je als docent zichtbaar bent. Niet alleen als je zelf een workshop geeft, maar ook als je deelneemt aan bijvoorbeeld een fitnessworkshop.

Meer weten? 

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.