Grej of the day stimuleert de leergierigheid van leerlingen
praktijk
po vo mbo so

Grej of the day stimuleert de leergierigheid van leerlingen

Microlessen die de algemene kennis en de betrokkenheid van leerlingen en ouders vergroten. Dat is in het kort het effect van de uit Zweden afkomstige microles Grej of the day, waarmee inmiddels ook veel Nederlandse scholen werken. 

© Saskia Schoor

Toen Linda Mäki tijdens een studiereis naar Zweden achter in een klas in Malmö zat, viel het haar op hoe de leerlingen bij de start van een les verwachtingsvol klaar gingen zitten. “Ik was heel benieuwd wat er ging komen. Het bleek een ‘Grej of the day’, een korte les over een afgebakend onderwerp, waarin veel feitjes voorbijkomen. Ik merkte dat het onderwerp echt leefde omdat de leerlingen er al met hun ouders over hadden gepraat. Het leuke vond ik dat de les werd afgesloten met een bijzonder feitje. Ik weet nog steeds welk feitje dat was: het aantal gehaktballetjes dat Ikea per jaar verkoopt.” 

Terug in Nederland zocht Mäki contact met Micael Hermansson, de Zweedse bedenker van deze microlessen, en maakte ze haar collega’s enthousiast voor dit concept. 

In deze TED-talk geeft Hermansson meer uitleg over het ontstaan van de microlessen.

Van raadsel tot wow!

Inmiddels zijn er veel meer scholen in Nederland die met Grej of the day werken. In de kern bestaan die lessen uit:  

1.      Een raadsel

Een dag voor de les krijgen de leerlingen een raadsel mee naar huis. Daardoor worden ze nieuwsgierig en beginnen ze de volgende dag actief aan de les.

2.      Een verhaal

In de klas vertelt de leraar acht tot tien minuten over een onderwerp, waarbij er veel feitjes voorbijkomen die onderling samenhangen. “Daar hoeven leerlingen verder niets mee te doen, het doel is echt dat ik een verhaal vertel en dat zij luisteren. Veel leerlingen vinden dat heel prettig”, vertelt Mäki.

3.      De wow!

Het meest bijzondere feitje komt aan het einde en wordt op een kenmerkende manier gepresenteerd. Mäki: “In de onderbouw sloot ik een grej over tandwielen bijvoorbeeld af met de vraag: ‘En wisten jullie dat er zonder tandwielen geen pretparken zouden bestaan?’”

4.      Zien wat je leert

Na iedere grej plakken leerlingen het onderwerp op de muur en trekken ze op de wereldkaart een lijntje naar de plek waar het onderwerp zich afspeelt. Zo zien ze wat ze geleerd hebben en gaan ze verbanden tussen onderwerpen zien.

5.      Thuis vertellen

Het is geen verplichting, maar het thuis navertellen van de feitjes vinden veel leerlingen en ouders een leuk onderdeel van een grej. “Door de verhalen ontstaat een connectie met thuis. Zo geven ouders weleens een foto mee naar school en er zijn leerlingen die altijd hun oma of opa bellen om over de grej te vertellen.”

Zelf grejs ontwerpen

Op Mäki’s eigen school werken alle 30 klassen met Grej of the day. “Niet dagelijks hoor, dat is meestal niet haalbaar omdat je het ook goed wilt voorbereiden. Mijn collega’s en ik doen een of twee grejs per week”, vertelt ze. Iedereen met enige ervaring kan ook zijn eigen grejs ontwerpen. “Zo kun je onderwerpen kiezen die echt bij jouw groep passen. Als je dat doet, moet je wel rekening houden met een aantal belangrijke ingrediënten. Zorg bijvoorbeeld voor een niet te breed onderwerp en kies feitjes die een samenhangend verhaal vormen.” Voor leraren voor wie Grej of the day helemaal nieuw is, heeft Mäki ook een advies: “Probeer het gewoon uit en zie wat het doet met jou en je klas.”

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.