Astrid van der Zon inspireert leraren in de Technotheek
In de eerste aflevering laat Astrid van der Zon zien wat de Technotheek Westland te bieden heeft, en hoe materialen kunnen bijdragen aan digitale geletterdheid. “De kennis over technieken en materialen die ze hier opdoen, kunnen ze meenemen in hun lessen.”
In de Technotheek Westland in Naaldwijk ontvangt Astrid van der Zon, expert digitale geletterdheid, allerlei schoolklassen uit het basisonderwijs en het speciaal en voortgezet onderwijs uit de regio. “Het is een waanzinnig mooie ruimte. Klassen komen hier naartoe en gaan zelfstandig aan de slag. Leerlingen uit het praktijkonderwijs leren bijvoorbeeld heftruck rijden met behulp van een simulator.”
Van greenscreen tot zorgrobot
In de Technotheek kan worden gewerkt met 3D-printers en -pennen, greenscreens, VR-brillen, robotica en zorgrobots. Van der Zon begeleidt leerlingen bij de verschillende activiteiten, maar ze ondersteunt er ook leraren bij het leren omgaan met de materialen. “Als zij zich deze technieken en materialen eigenmaken, kunnen ze die opgedane kennis meenemen in hun lessen.” Daarbij benadrukt Van der Zon dat het belangrijk is dat scholen een visie ontwikkelen op digitale geletterdheid. Ze legt uit dat die visie duidelijk moet maken waar je als leraar naartoe werkt, als een stip op de horizon. De Technotheek kan een middel zijn om doelen te bereiken.
Net als een bezoek aan de bibliotheek
Remco Pijpers is strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek bij Kennisnet. “Ik vind het een goede vondst dat scholen hiermee aan de slag gaan op een plek buiten de school, net als een bezoek aan de bibliotheek of een museum. Er zijn meer schoolbesturen die dit soort innovatielabs bouwen, zoals het e-lab van onderwijsgroep Elan in Friesland, waar ze de materialen ook in een historisch perspectief plaatsen. Daar vragen ze bijvoorbeeld in een tijdlijn op de muur aandacht voor Ada Lovelace, de eerste vrouwelijke programmeur. Het is goed om de materialen en technieken te blijven zien in een bepaalde context en met de juiste begeleiding. Zodat je ook een gesprek kunt voeren over het gebruik van dit soort instrumenten.”
In de serie ‘Digitale Doeners’ brengen we voorlopers in beeld die enthousiast zijn over digitale technologieën en die het onderwijs willen inspireren.
Meer weten?
- In de tweede aflevering van de serie Digitale Doeners laat Felienne Hermans zien hoe zij het vak Modelleren en Programmeren introduceerde op het Codasium, onderdeel van het Lyceum Kralingen. In de derde aflevering laten leraren van SPO Venray zien hoe zij vakoverstijgend werken aan digitale geletterdheid.
- Het Expertisepunt Digitale Geletterdheid brengt vraag en aanbod rond digitale geletterdheid samen voor het primair, voortgezet en speciaal onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en lerarenopleidingen.
- Zoek je manieren om digitale geletterdheid op een structurele manier te laten aansluiten op je huidige lessen? In het Handboek digitale geletterdheid van Kennisnet vertellen leraren uit het po en vo hoe zij digitale geletterdheid op een slimme manier integreren in hun onderwijs.
- Hoe een ontdeklab de onderwijsvisie kan verbinden? In de handreiking ‘Ontdeklabs in het onderwijs’ lees je er meer over en krijg je tips om aan de slag te gaan.
- Digitale geletterdheid wordt een verplicht onderdeel van het curriculum, met bijbehorende kerndoelen. Bij SLO is te lezen wat dit inhoudt voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs.
- Welke technologieën gaan een rol spelen in het onderwijs? Kennisnet gaat in op de trends rond Artificial intelligence (AI), internet of things, interfaces en vertrouwen in de digitale wereld.
- Leraren die willen professionaliseren op het gebied van ict-vaardigheden kunnen aan de slag met de Handreiking professionalisering ict-bekwaamheid van Kennisnet met daarin aandacht voor 16 verschillende vaardigheden die belangrijk zijn.
- Make Tech Yours Digi-doeners biedt tien gratis lessen, waarin leerlingen in de wereld van de tech duiken, met slides voor het digibord en een handleiding voor de leerkracht. Voor bovenbouw po en onderbouw vo.