Astrid van der Zon inspireert leraren in de Technotheek
digitale doeners
po vo so

Astrid van der Zon inspireert leraren in de Technotheek

In de eerste aflevering laat Astrid van der Zon zien wat de Technotheek Westland te bieden heeft, en hoe materialen kunnen bijdragen aan digitale geletterdheid. “De kennis over technieken en materialen die ze hier opdoen, kunnen ze meenemen in hun lessen.”

  • Deze video kan worden embed

In de Technotheek Westland in Naaldwijk ontvangt Astrid van der Zon, expert digitale geletterdheid, allerlei schoolklassen uit het basisonderwijs en het speciaal en voortgezet onderwijs uit de regio. “Het is een waanzinnig mooie ruimte. Klassen komen hier naartoe en gaan zelfstandig aan de slag. Leerlingen uit het praktijkonderwijs leren bijvoorbeeld heftruck rijden met behulp van een simulator.” 

Van greenscreen tot zorgrobot

In de Technotheek kan worden gewerkt met 3D-printers en -pennen, greenscreens, VR-brillen, robotica en zorgrobots. Van der Zon begeleidt leerlingen bij de verschillende activiteiten, maar ze ondersteunt er ook leraren bij het leren omgaan met de materialen. “Als zij zich deze technieken en materialen eigenmaken, kunnen ze die opgedane kennis meenemen in hun lessen.” Daarbij benadrukt Van der Zon dat het belangrijk is dat scholen een visie ontwikkelen op digitale geletterdheid. Ze legt uit dat die visie duidelijk moet maken waar je als leraar naartoe werkt, als een stip op de horizon. De Technotheek kan een middel zijn om doelen te bereiken. 

Net als een bezoek aan de bibliotheek

Remco Pijpers is strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek bij Kennisnet. “Ik vind het een goede vondst dat scholen hiermee aan de slag gaan op een plek buiten de school, net als een bezoek aan de bibliotheek of een museum. Er zijn meer schoolbesturen die dit soort innovatielabs bouwen, zoals het e-lab van onderwijsgroep Elan in Friesland, waar ze de materialen ook in een historisch perspectief plaatsen. Daar vragen ze bijvoorbeeld in een tijdlijn op de muur aandacht voor Ada Lovelace, de eerste vrouwelijke programmeur. Het is goed om de materialen en technieken te blijven zien in een bepaalde context en met de juiste begeleiding. Zodat je ook een gesprek kunt voeren over het gebruik van dit soort instrumenten.”

In de serie ‘Digitale Doeners’ brengen we voorlopers in beeld die enthousiast zijn over digitale technologieën en die het onderwijs willen inspireren.

Meer weten? 

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.