Het lokaal van… geschiedenisdocent Koen
praktijk
vo

Het lokaal van… geschiedenisdocent Koen

Hoe creatief heb jij jouw lokaal ingericht? In de rubriek Het lokaal van… vertellen leraren met een wel heel bijzonder lokaal hun verhaal. Koen Hubers geeft geschiedenis aan de bovenbouw havo en vwo van het Cambium College in Zaltbommel. Toen zijn verzameling historische objecten te groot werd voor zijn huis, breidde hij die uit op school. 

Koen Hubers in zijn lokaal © privébeeld

“Ik wandel graag. Overal waar ik kom, loop ik even de kringloopwinkel in om te zien of er iets is dat ik nog niet heb in mijn collectie. Wat ik tegenkom is altijd een verrassing. Bij alles wat ik vind, vraag ik me af: zou ik dit kunnen gebruiken in mijn lokaal? Zo vond ik bij de kringloop in Utrecht een replica van een zeventiende-eeuwse driemaster. Hartstikke mooi, dus dan stap ik daarmee in de trein en heb ik een nieuwe aanwinst.”

“In de klas staat ook een koffer met vergeten voorwerpen, zoals een koffiemolen, rekenliniaal, kaarsendover en strijkijzer. Die gebruik ik om de lessen – die bij ons tachtig minuten duren – even te breken. Een leerling mag er iets uithalen en dan praten we erover. Leerlingen herkennen een oud strijkijzer wel, maar je kunt vervolgens het gesprek aangaan. Over de kolen die erin moesten omdat er vroeger geen elektriciteit was, dat er vaak maar één kamer in het huis verwarmd was en dat er in de andere kamers regelmatig ijs op de muren stond.”

“Het is mijn bedoeling dat leerlingen door al die voorwerpen de geschiedenis voor zich gaan zien. Als we het ergens over hebben, kan ik zeggen: daar ligt het, pak het er even bij. De moord op John F. Kennedy wordt veel concreter als je het krantenartikel uit die tijd kunt laten zien. Ik merk dat ik tijdens mijn les vaak even iets pak. Dan gaat er een granaathuls uit de Eerste Wereldoorlog de klas rond en zie ik leerlingen verbaasd zeggen hoe zwaar die is. Of ze houden een bankbiljet van vijfhonderd miljard Mark vast, waarbij ik vertel dat ze daar tijdens de hyperinflatie in Duitsland in 1923 nog geen balpen van zouden kunnen kopen.”

“Mijn vakanties plak ik vast aan de onderwerpen van mijn lessen. Ik ga graag naar Verdun waar ik verschillende objecten uit de Eerste Wereldoorlog – met toestemming – heb meegenomen. Ook ben ik in China geweest, bij de piramides in Egypte, in de tunnels van de Vietcong in Vietnam, in Hiroshima in Japan. En in India, want ik geef ook les over Gandhi. Op die plekken kijk ik naar souvenirs of andere dingen die bruikbaar zijn in mijn lessen. Ik heb het geluk dat onze school hier voldoende budget voor vrijmaakt. Voor duurdere stukken, zoals de levensgrote ridder en het terracottabeeld, moet ik vanwege de hogere kosten wel toestemming vragen. Maar er is nog niets geweest dat ik niet heb mogen aanschaffen.”

“Hoewel ik het meest fanatiek ben, hebben ook mijn geschiedeniscollega’s hun lokaal aangekleed met historische objecten. Het is onderdeel van ons onderwijs: we willen beeldend lesgeven. Op de achterwand van mijn lokaal staat de Chinese Muur. Inmiddels hebben ongeveer vijftien lokalen zo’n achterwand: met onder andere de Berlijnse Muur, het Colosseum en een Egyptische muurschildering. Het is leuk dat zo’n klein idee de hele school kan veranderen. Mijn lokaal is eigenlijk een combinatie van een klaslokaal, een museum en een huiskamer. Ik vind het fijn als leerlingen zich hier prettig voelen en ben vereerd als ze na hun examenjaar zeggen het lokaal te zullen missen.”

Heb jij ook een bijzonder lokaal en wil je daar graag meer over vertellen? Mail ons.  

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.