CKV in een betekenisvolle context

lerarenredactie | 05 september 2013

Bas Postma, cultuurcoördinator, is een vurig voorstander van individuele keuzes van leerlingen, ook bij leerlingen van het vmbo. ‘Je moet ze leren om zelf te kiezen uit het culturele aanbod’, vindt hij. Daarom maakt hij leerlingen attent op eigentijdse informatiebronnen, zoals websites (YouTube) en trailers van theatervoorstellingen. Hij biedt zijn vmbo-leerlingen op die manier kunst- en cultuuronderwijs in een betekenisvolle context aan.

Bas Postma, cultuurcoördinator aan het Prisma van Cooth College in Breda, adviseert theaters om een ‘meet and greet’ met de acteurs te organiseren en vooral veel kaarten in de losse verkoop te houden, want jongeren reserveren niet vooraf. Ook biedt hij leerlingen vergelijkingsmogelijkheden, bijvoorbeeld tussen een voorstelling van ISH (breakdance) en van Het Nationale Ballet.

Hij confronteert leerlingen met zaken die niet zo voor de hand liggen, zoals een opname van de dwarsfluitist Chris Hinze en de Nederlands-Marokkaanse rapper Raymtzer, die samen optraden in het televisieprogramma De Wereld Draait Door. ‘Je moet er wel voor zorgen dat hun eerste bezoek een succeservaring oplevert’, nuanceert hij. ‘Anders wordt het vooroordeel bevestigd dat kunst niets voor hen is.’

Authentieke kusnteducatie

De aanpak van Bas Postma is een goed voorbeeld van authentieke kunsteducatie, een actuele visie op kunsteducatie uitgewerkt door Folkert Haanstra. In de video wordt deze visie geconcretiseerd.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.