praktijk
po
vo

Spannend en goed voorlezen en vertellen doe je zo

Als een leraar goed kan voorlezen en vertellen, vinden leerlingen dat prachtig. Daarbij is het ook nog eens goed voor hun taalontwikkeling en dat geldt voor zowel jonge als oudere leerlingen. Lees de tips om een verhaal goed en spannend voor te lezen of te vertellen.

Met een mooi en goed verteld verhaal kan een leraar veel bereiken. Door het luisteren naar verhalen ontwikkelen leerlingen luistervaardigheid, en kunnen zij hun woordenschat en concentratievermogen vergroten. Als leerlingen zich betrokken voelen bij het verhaal, stimuleert dat hun verbeeldingskracht, en het vergroot hun gevoel voor taal en spreekvaardigheid. Meer over de effecten van voorlezen is te vinden in de Leesmonitor van Stichting Lezen.

Tips om goed voor te lezen

Voorlezen heeft het meeste resultaat als de leraar rekening houdt met de volgende punten:

  • Kies een boek dat past bij de ontwikkeling en belangstelling van de leerlingen
  • Lees het boek zelf van tevoren een keer door
  • Zorg dat er rust is in de klas en weinig afleiding
  • Vertel vooraf in het kort iets over de inhoud van het verhaal
  • Lees de tekst rustig en duidelijk voor en zorg dat je gezicht duidelijk zichtbaar blijft
  • Maak gebruik van de mogelijkheden van je stem, maar let op dat je niet overdrijft
  • Maak tijdens het voorlezen af en toe gebaren om de woorden te verduidelijken
  • Breng tijdens het voorlezen af en toe een pauze aan
  • Stop met voorlezen als de aandacht verslapt en kies een ander moment

Interactief voorlezen: betrek de leerling

Natuurlijk helpt een spannende stem om een verhaal mooi voor te lezen, maar er zijn meer manieren om de aandacht vast te houden. Bijvoorbeeld interactief voorlezen. Dat houdt in dat je leerlingen actief betrekt bij het verhaal. Lees hier meer over in het artikel Hoe interactief voorlezen de taalvaardigheid vergroot.

Tips om een goed verhaal te vertellen

Hoewel voorlezen en vertellen op het eerste gezicht hetzelfde lijken, zijn er toch verschillen. Een verteller kan rondlopen en zijn mimiek gebruiken. Daardoor kan hij meer een ervaring creëren. Houd rekening met de volgende punten om een goed verhaal te vertellen:

  • Zorg voor een gedegen voorbereiding
  • Probeer het verhaal te laten zien en leef je in
  • Maak een keuze in de vertelvorm: in de eerste (ik), tweede (jij) of derde (hij) persoonsvorm en wees daarin consequent
  • Gebruik eenvoudige woorden en spreek in korte zinnen
  • Je stem is het gereedschap bij het vertellen, varieer in toon: soms luid, dan weer zacht of fluisterend
  • Gebruik bewegingen en gebaren om het verhaal te ondersteunen, maar niet zo veel dat het afleidt
  • Las pauzes in om het verhaal spannender te maken
  • Vertel niet te lang, houd voor kleuters 5 minuten, voor leerlingen tot 8 jaar 10 minuten en voor oudere leerlingen maximaal 15 minuten aan
  • Door vragen te stellen tijdens het verhaal kun je de betrokkenheid van de leerlingen verhogen, maar de vragen mogen het verhaal niet te veel onderbreken
Thema

Curriculum

Onderwerpen

Nederlands



Noortje Schenkel | 29 januari 2014

Erg goede tips voor het voorlezen in de klas, dit is heel goed te gebruiken bij weinig ervaring bij voorlezen. Ook vinden de kinderen het heel leuk als er een spelletje bedacht word bij het voorgelezen verhaal/boek.


Rudolf Roos | 28 september 2012

Erg inspirerend om de video van meester Paul over Jona in de Walvis te zien! Ook ik ben erg enthousiast over het vertellen van verhalen in de klas. Via www.meesterruud.nl zijn artikelen hierover te lezen. Zodat het verhalen vertellen herontdekt wordt in de klas!

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.