praktijk
po
vo

Methodieken voor rust en ontspanning in de klas

Leerlingen krijgen tegenwoordig veel prikkels en indrukken. Dit kan zorgen voor overprikkeling, slechte concentratie of storend gedrag. Er zijn verschillende methodieken die je kunt inzetten om momenten van rust en ontspanning te creëren.

Meditatie: een moment van bewustwording

Meditatie kan een heel simpel stiltespelletje zijn tussen de lessen door, waarbij de leerlingen hun ogen dicht doen en ze meegenomen worden naar eerdere momenten die ochtend. Bijvoorbeeld door na te gaan ‘Wat deed je, wie kwam je tegen, hoe liep je naar school?’
Na deze oefening vervolgt de leraar: “Voel dat je op de stoel zit. Met je voeten op de grond en aandacht in de klas.”

Mindfulness: bewust zijn van gevoelens en gedachten

Mindfulness is leven in het nu. Door met leerlingen mindfulness-oefeningen te doen worden zij zich meer bewust van hun gevoelens en (automatische) reacties. Ze leren ook beter luisteren naar hoe hun lijf reageert. Lees meer in het artikel over Mindfulness positief voor sociaal klimaat.

Kinderyoga: goede ademhaling en betere concentratie

Houdingen, bewegingen en ademhalingtijdens een yogales geven leerlingen rust, ontspanning, kracht en balans. Het kan leerlingen helpen zich beter te concentreren omdat ze met yoga leren rustig adem te halen. Lees meer in het artikel Met kinderyoga meer rust in de klas.

Combinatie van dans en yoga

Leerlingen met een korte concentratieboog, weinig zelfvertrouwen of die overbeweeglijk zijn, kunnen baat hebben bij de combinatie van dans en yoga. Door bewegingsopdrachten met expressie en muziek af te wisselen met rustige en krachtige yoga-oefeningen leren kinderen hun energie beter te reguleren. Ook groeit het lichaamsbewustzijn en het zelfvertrouwen van de leerling. In de video is te zien hoe leraar Esther de Wind met leerlingen in het regulier en speciaal onderwijs werkt, op De Prinsenhof in Apeldoorn. Zij gebruikt bijvoorbeeld kaartjes met bewegingsvoorbeelden die zorgen voor voorspelbaarheid en structuur.

  • Embedcode

Snoezelen zorgt voor moment van ontspanning

Snoezelen is een samentrekking van doezelen en snuffelen. In een speciaal ingerichte snoezelruimte staan aangepaste hulpmiddelen, gecombineerd met een verzameling sfeermateriaal. Leerlingen krijgen zo een een selectief aanbod van prikkels:  visuele, auditieve en tactiele. Het doel van even snoezelen is ontspanning en het creëren van een staat van welbevinden bij leerlingen.

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Klassenmanagement


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.