praktijk
vo
mbo

Hoe bespreek je een grote terreuractie?

Je hoort het nieuws over een grote terroristische aanslag. Na je eerste persoonlijke schrik denk je als leraar ook snel aan de vraag: ‘Hoe bespreek ik dit in de klas?’. Dit overkwam Marinka Mulder en Erik van de Woestijne, leraren aan het Wellantcollege, na de bomaanslagen in Parijs op 13 november 2015. In deze video laat Marinka zien hoe zij de aanslagen bespreekbaar maakt in haar klas en vertelt Erik welke tips hij als houvast meekreeg vanuit de teambespreking.

  • Embedcode

De schoolleiding gaf de leerlingen het eerste uur vrij zodat de leraren de gelegenheid hadden om hier eerst met elkaar over te spreken. Marinka werd als leraar maatschappijleer gevraagd om met haar collega’s het gesprek aan te gaan hoe je een les over zo’n lastig onderwerp vorm kunt geven op een manier die veilig voelt, voor leerling en leraar.

In de zomer van 2016 hoorde Marinka van de coupepoging in Turkije, ze realiseerde dat dit een onderwerp van gesprek zou zijn op haar school direct na de vakantie. Op basis van de opzet van de les over de terreuractie in 2015 maakte ze voor haar collega’s een lesbrief met overzicht van werkvormen.

Deze lesbrief en werkvormenoverzicht tref je als bijlage hieronder.

Lesbrief coupepopging Turkije
Lesbrief coupepopging Turkije


Werkvormen coupepoging Turkije
Werkvormen coupepoging Turkije



europavooreuropeanen | 27 augustus 2016

HA, dit is zo pijnlijk om te zien een jaar later.


Meike | 23 maart 2016

Inspirerend; duidelijk, betrokken, respectvol, rustig, verstandig :-)


I.van Buuren | 27 november 2015

Goed om hier aandacht aan te besteden en het niet onbesproken te laten.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.