Leren rekenen met beeld en beweging
Handelend rekenen is leren rekenen met concrete materialen en ‘door te doen’ als eerste fase. In de rekenles op basisschool de Korenaar zie je hoe de leraar beeld gebruikt en leerlingen laat bewegen. Ze zijn enthousiast over deze werkvorm en verwachten dat leerlingen zodoende de volgende, meer abstracte, fase van sommen maken beter zullen beheersen.
Handelend rekenen komt voor in de methode Wizwijs en Met Sprongen vooruit. De leerlingen maken zich rekenbegrippen eigen door ze uit te beelden met beweging en beelden. Emmy Verheul van De Korenaar in Apeldoorn beschrijft het leren rekenen in vier stappen van concreet naar abstract:
- Informeel handelen door te doen
- Gebruikmaken van beelden uit de werkelijkheid, zoals foto’s
- Gebruikmaken van schema’s en denkmodellen
- Symbolen gebruiken en formele berekeningen uitvoeren, zoals sommen maken
Speels ontdekken van begrippen
In bovenstaande video is een les te zien in groep 3 en groep 4. Leerlingen ervaren lijfelijk hoe een getal in elkaar zit. Ook andere begrippen, zoals links en rechts, achter en voor, maken ze zich eigen. Leraar Teuni Gerritsen legt in de video uit dat ze verwacht dat kinderen minder problemen met het formele rekenen krijgen door deze minder abstracte aanpak.
Meer weten?
- Lees in het artikel op leraar24.nl hoe je spelenderwijs het getalbegrip bij kleuters kunt peilen
- Op leraar24.nl vind je ook het artikel Meten en meetkunde: zo maak je abstracte begrippen concreet