Muziekles extra belangrijk in speciaal onderwijs
praktijk
so

Muziekles extra belangrijk in speciaal onderwijs

Muziekles in het speciaal onderwijs is zowel les, spel als therapie. Je kunt soms beter met muziek dan met woorden communiceren met leerlingen en contact met hen maken, vindt lerares Monique Ulrich. Bekijk hoe zij dit aanpakt. 

  • Embedcode

Muziekles in het speciaal onderwijs is veel meer dan muziekles alleen, ook voor zeer moeilijk lerende kinderen biedt het een grote meerwaarde. Het is namelijk een een extra manier van communiceren. De muziekles draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, de  ontwikkeling van de fijne motoriek en het spel.

Muzieklerares Monique Ulrich geeft les op de Van Koetsveldschool in Amsterdam. Zij vertelt in de video over muziek als universele taal. Samen muziek maken betekent leren samenwerken, samen spelen en elkaar helpen om concentratie en vertrouwen op te bouwen. Voor leerlingen die een autismespectrumstoornis (ASS) hebben kan muziek helpen bij non-verbale communicatie.

Leerlijnen muziek voor speciaal onderwijs

Op de website van SLO is meer te lezen over kunstzinnige oriëntatie in het speciaal onderwijs. De CEDgroep heeft leerlijnen ontwikkeld voor het speciaal onderwijs die gratis te downloaden zijn. Leraren kunnen die gebruiken als zij zelf lessen willen ontwikkelen, zoals Monique Ulrich dat heeft gedaan. 

Meer weten?

 

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.