Maniertjesdoos: dobbelsteen

lerarenredactie | bijgewerkt op 10 december 2010

Om kleuters voor te bereiden op wiskunde en rekenen maakt Merel Sprong van OBS De Kleine Dichter gebruik van de ‘Maniertjesdoos van Miertje Maniertje’. In deze maniertjesdoos zitten een aantal activiteiten waarmee je de ontwikkeling van het ruimtelijk structureer vermogen van kleuters kunt ondersteunen.

Fenna van Nes, onderzoeker bij het Freudenthal Instituut, deed onderzoek naar de ontwikkeling van ruimtelijke en numerieke vaardigheden van kleuters. Vanuit dit onderzoek is een serie activiteiten ontwikkeld waarmee je jonge kinderen kunt ondersteunen in de ontwikkeling van hun ruimtelijk structureer vermogen. Deze activiteiten zijn vervolgens verzameld in de ‘Maniertjesdoos van Miertje Maniertje’. Merel Sprong van OBS De Kleine Dichter laat in de video zien hoe zij hier gebruik van maakt.

Miertje Maniertje

Het verhaal is dat Miertje Maniertje zijn “maniertjes” met de klas wil delen. Hij wil de leerlingen daardoor helpen om handig hoeveelheden te bepalen zonder de voorwerpen steeds een voor een te tellen.

In de Miertje Maniertjesdoos zitten hiervoor de volgende materialen:

  • uitvergrote kaarten met vingerpatronen
  • grote dobbelstenen
  • uitvergrote kaarten met gestructureerde stipconfiguraties
  • eierdozen voor zes en tien eieren
  • kralenkettingen

Dobbelsteen

Miertje Maniertje leert de leerlingen in de video dat de stippen op een dobbelsteen altijd op dezelfde manier zijn afgebeeld. Hierdoor weten ze als ze het plaatje van de stippen zien welk aantal bij het plaatje hoort. Vervolgens leren ze ook dat ze daarom niet steeds alle stippen hoeven te tellen. Miertje Maniertje leert de leerlingen dus het plaatje van de stippen te koppelen aan een aantal.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.