Klassenmanagement in de praktijk

lerarenredactie | bijgewerkt op 26 januari 2012

In het onderwijs zijn grote verschillen in klassenmanagement te constateren. De ene leraar weet met enkele doordachte maatregelen een klas succesvol te organiseren, terwijl de ander hier met een aantal noodgrepen niet toe in staat is. In het ene lokaal hangt een sfeer van gezelligheid die uitnodigt tot activiteit, terwijl in het andere lokaal de saaiheid al bij de deur proefbaar is.

We nemen een kijkje in de groep van leraar bovenbouw Joep Klamer. Hoe is de (werk)sfeer in zijn groep? En hoe worden de leerlingen hierbij betrokken? Leerlingen moeten zich bewust worden dat ze samen verantwoordelijk zijn voor hun eigen klas en de sfeer in de groep.

Miriam Klamer is docent pedagogiek, coach en onderwijsadviseur. In deze video vertelt zij hoe je goed klassenmanagement kan voeren.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.