Begin de dag goed met een check-in

lerarenredactie | bijgewerkt op 26 november 2018

Een positieve sfeer in de groep is de basis voor leren en ontwikkeling. Voor het creëren van een positieve sfeer is het belangrijk dat kinderen in verbinding staan met zichzelf en met anderen en dat zij zich gezien en gehoord voelen. Op basisschool De Kreek’l en Sint Jozef van Stichting Optimus schenken ze hier aandacht aan door elke dag met een check-in te beginnen. De check-in is een werkvorm waarmee leerlingen en leraar elkaar in een kringgesprek beter leren kennen.

Elke dag starten de leerlingen met een kringgesprek: de check-in. Tijdens deze check-in kijken leerlingen elkaar aan en wensen ze elkaar goedemorgen. Ieder kind komt aan de beurt en wordt dus even gezien en gehoord. De vragen in het kringgesprek zijn gericht op het leren kennen van elkaar. Van ‘Wat is je hobby’ en ‘Wat is je lievelingsspeelgoed?’ tot ‘Aan welke doelen wil je dit jaar werken?’ en ‘Wat is je talent?’. Alles kan en mag aan bod komen want zien en gezien worden, daar gaat het om. Er kunnen kennismakingsvragen gesteld worden, maar ook kritische denkvragen en filosofische vragen.

Voorbeeldvragen check-in

Vragen voor jongere kinderen

  1. Wat zijn de dingen waar je goed in bent?
  2. Waardoor word jij boos?
  3. Als je een superheld mocht kiezen; wie zou je kiezen en waarom?
  4. Wat vind je spannend om te doen? Doe je het dan toch?
  5. Wat zijn de drie leukste dingen aan jou?

Vragen voor oudere kinderen

  1. Hoe zou je jezelf omschrijven aan iemand die jou niet kent?
  2. Waar maak je je weleens zorgen over?
  3. Waar zou je naartoe gaan als je in de tijd kon reizen?
  4. Als je zelf één dag de baas van de school bent, hoe zou de schooldag er dan uit zien?
  5. Met wie praat je als je een probleem hebt? Hoe helpt die je dan?

Ook op de site van Juf Linda vind je een lijst met 66 vragen die bruikbaar zijn voor de check-in.
Bron: Onderwijs Maak je Samen.

Hoe ziet de check-in eruit?

Iedere check-in heeft de volgende kenmerken:

  • Iedereen zit of staat in een kring.
  • Tijdens het begroeten van de directe buren maken de leerlingen oogcontact.
  • Na het begroeten beantwoordt de leerling beknopt een vraag en luistert naar de anderen.
  • De leerlingen reageren niet op elkaar en elk antwoord is goed.
  • De leerling mag passen voor meer denktijd. Aan het einde van de ronde komt de leerling alsnog aan de beurt.

Waardevolle werkvorm

De check-in is een waardevolle werkvorm want:

  • De mening van elke leerling doet ertoe en elk kind mag er zijn. Ook de teruggetrokken of verlegen leerling wordt op een laagdrempelige manier gestimuleerd om een mening te geven en zichzelf te laten zien.
  • De leerlingen oefenen sociale vaardigheden, zoals: naar elkaar luisteren, oogcontact maken, je eigen mening durven geven en respect hebben voor andermans mening.
  • Leerlingen leren elkaar en de leraar kennen. Dit zorgt voor een goed relatie tussen de leerlingen onderling en tussen de leerlingen en de leraar. Op de website van Onderwijs Maak Je Samen kun je interessante vragen downloaden waarmee leerlingen zichzelf en elkaar goed leren kennen.
  • De leraar spreekt in een korte tijd alle leerlingen van de groep. De leraar ziet daardoor snel of leerlingen goed in hun vel zitten of niet. Daar kan hij later op de dag op inspelen.

Werkconcept Critical Skills

De werkvorm check-in wordt op basisschool De Kreek’l en Sint Jozef van stichting Optimus ingezet vanuit het het werkconcept Critical Skills. Dit concept gaat over leven, leren en onderwijs in de 21e eeuw. Hierbij worden kennis, vaardigheden maar ook zeer zeker essentiële waarden en attitudes met elkaar verbonden om kinderen voor te bereiden op de 21e eeuw  op het gebied van sociale vaardigheden en communicatie. Het uitgangspunt van het werkconcept Critical skills is dat elk kind uniek is en daarnaast in verbinding staat met de ander en de samenleving. Er wordt specifiek gewerkt aan vaardigheden – skills – waarmee leerlingen kritisch leren denken.

Het werkconcept is uitgewerkt in een aantal essenties. Enkele essenties zijn:

  • Je herkent en erkent elkaar als persoon.
  • Je leert en werkt op basis van respect en vertrouwen.
  • Je laat zien wie je bent, wat je kent en wat je kunt.

De werkvorm check-in wordt ook binnen Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) toegepast. Check-in heeft bij deze methode een andere invulling.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.