praktijk
vo

LOF-initiatief: De Maakplaats

Het LerarenOntwikkelFonds (LOF) heeft Jean-Pierre Nelk subsidie en begeleiding verstrekt om de Maakplaats te kunnen vormgeven. In de video legt hij uit wat de Maakplaats inhoudt en wat het LOF voor hem betekent.

  • Embedcode

Het Stedelijk Gymnasium Schiedam heeft na het succes van de robotica-pilot besloten het project uit te breiden naar de hele school. Ruim 25 leerlingen komen op tien vrijdagmiddagen naar de Makerspace oftewel de Maakplaats van de school. Het aanbod is niet meer alleen beperkt tot robots en hun toepassingen, maar betreft techniek in de volle breedte van het woord.

De Maakplaats en techniek

Met behulp van moderne apparatuur is tegenwoordig iedereen in staat om zijn eigen wereld te maken zoals die dat wil. Leerlingen leren met de diverse technieken om te gaan en deze vervolgens toe te passen in hun eigen project. Of dit nu gaat om een oorbellen met LED-verlichting of hun eigen drone, leerlingen krijgen in de Maakplaats de ruimte en mogelijkheden om alle grenzen te verkennen.

Leren door maken

Leren door maken is een sterke vorm van leren. Maken doet een beroep op ambachtelijke vaardigheden, zoals figuurzagen, solderen, maar ook programmeren en 3D tekenen. In een sterk cognitief gericht curriculum als gymnasium, is het fijn dat leerlingen zich ook op dit gebied mogen ontplooien.

Creativiteit ontwikkelen in de Maakplaats

In de Maakplaats wordt de creativiteit van leerlingen gestimuleerd. Ze worden aangemoedigd om hun verbeeldingskracht te gebruiken om nieuwe ideeën en producten te bedenken en te ontwerpen. Het maakt van leerlingen in plaats van consumenten ook producenten en uitvinders. Beroepen die we in de toekomst hard nodig hebben. De Maakplaats is geïnspireerd door de werkwijze van de FABklas.

Meer informatie over het LerarenOntwikkelFonds vind je in de publicatie Bevlogen leraren realiseren hun ideeën met het LerarenOntwikkelFonds.

Onderwerpen

Leren van elkaar


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.