Kernreflectie: begrip in communicatie

lerarenredactie | bijgewerkt op 12 juli 2011

Leraren en leerlingen krijgen op school veel te maken met allerlei verplichtingen. Kernreflectie is een methode om weer te werken vanuit plezier en overtuiging in plaats van verplichting.

Kernkwaliteiten
Kernreflectie gaat uit van de kernkwaliteiten van mensen. Dit zijn de sterke punten van mensen die van binnenuit komen. Eigenschappen als avontuurlijk, daadkrachtig, handig en zorgzaam zijn voorbeelden van kernkwaliteiten. Als je uitgaat van deze kernkwaliteiten, zowel bij jezelf als bij anderen, gaat leren en werken makkelijker.

Bij kernreflectie maak je gebruik van het ui-model. Het model laat de steeds diepere lagen zien die mensen in zichzelf kunnen aanboren: omgeving en gedrag zitten aan de buitenkant, en bekwaamheden, overtuiging, identiteit en werkelijke betrokkenheid steeds verder naar binnen.

Al die lagen hebben invloed op het gedrag, maar ze werken niet altijd dezelfde kant uit. Met name kunnen bepaalde overtuigingen de ontwikkeling belemmeren (“Dat kan ik nu wel willen, maar het is voor mij toch totaal onbereikbaar”).

Implementatie
Kernkwaliteiten en flow werken door in het gehele schoolsysteem. Ze zijn bijvoorbeeld belangrijk in de omgang tussen lerarenleerlingen en schoolleiders. Mensen benaderen elkaar op hun sterke punten wat een positief gevoel geeft en waardoor het contact beter wordt en positiever.

De kernreflectiebenadering bestaat onder andere uit het uitvoeren en toepassen van een aantal specifieke handelingen:

  • Kernfeedback geven
  • Liften
  • Aandacht geven voor het ideaal
  • Overtuigingen onderzoeken

Coach/trainer Maarten Haalboom legt in de video uit wat de begrippen precies inhouden en welk doel ze dienen. Ook te zien hoe leerlingen en leraren kernreflectiebegrippen inzetten in hun onderlinge communicatie.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.