praktijk

Onderwijs en praktijk ontmoeten elkaar op Creative Community Sint Lucas

lerarenredactie | 12 december 2017

  • MBO
Sint Lucas is een school met een breed aanbod aan creatief-technische opleidingen op vmbo – en mbo – niveau. De praktijk is de basis van de opleiding. Daarom werkt Sint Lucas graag met levensechte projecten en klanten. Deze opdrachten omvatten het brede gebied waar Sint Lucas voor opleidt. Van briefing tot productiebegeleiding, van ontwerp tot product en van offerte tot factuur. Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het optimaal bedienen van de opdrachtgever. Hierbij komen belangrijke 21ste eeuwse vaardigheden aan bod zoals samenwerken, communicatie, probleemoplossend vermogen, creativiteit en ondernemendheid.
  • embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/245912580/embedded/levensecht-leren-in-het-mbo-door-te-werken-met-echte-klanten" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Deze keer komt de klant niet uit het bedrijfsleven maar is de klant groep 3 van basisschool De Meulebeek. De opdracht voor de derdejaarsstudenten ‘Game Art & development’ was om bij het boek ‘Wouter en Klaasje in het Ureversum’, wat door de kinderen in samenwerking met Cultuurpad is gemaakt, een game te ontwikkelen. Bij het ontwerp van de game zijn educatief partnerschap en leesmotivatie steeds het uitgangspunt geweest. Doordat ouders bij het verhaal betrokken worden, worden kinderen niet alleen op school maar ook thuis geprikkeld om te lezen. Dit is essentieel bij de leesmotivatie van het kind.

Leermogelijkheden

Alle projectaanvragen worden beoordeeld op onderwijsrelevantie en er wordt gekeken naar de leermogelijkheden van de studenten. Projecten worden gezien als een onderwijsactiviteit waarbij bepaalde leerdoelen of competenties behaald kunnen worden. Daarom beoordelen de docenten zelf of een project past binnen de lessen. Zij kijken onder andere naar het leervermogen van de student, uitdaging, aansluiting bij thema’s binnen de lessen en de termijn waarop de opdracht uitgevoerd kan worden.

Samenwerking met de klant

Om studenten optimaal te laten leren, wordt er van de klant een nauwe samenwerking gevraagd. De klant introduceert/brieft het project aan de groep en samen met de docent wordt het project geëvalueerd en beoordeeld. Tussentijds investeert de klant tijd in de begeleiding van de studenten en het project.

Werkwijze

Binnen dit projectonderwijs werken studenten uit verschillende studierichtingen samen aan een project. Dit vraagt om een efficiënte aanpak. De teams werken grotendeels via de Scrum methode. De kern van Scrum is een multidisciplinair en zelfsturend team. Iedereen is betrokken bij het plannen, benoemen van blokkades en het verdelen van de taken. Bij Scrum wordt een groot project opgedeeld in kleine stukjes (sprints). De teams werken stap voor stap de prioriteitenlijst af en houden de voortgang bij op hun scrumbord. Op die manier ontstaat goed inzicht in het werk. Na elke sprint kunnen de studenten  hun prioriteitenlijst bijstellen. Ook verbeteren de teams dan hun tussenproducten en samenwerking. Zo kan tijdig bijgestuurd worden en wordt de kwaliteit van het product steeds beter.

Handreikingen voor de praktijk

  • Werk met Scrum
    Scrum is een flexibele en efficiënte manier om (software)producten te maken. In het bedrijfsleven wordt veel gebruik gemaakt van Scrum dus het is goed om studenten kennis te laten maken met deze werkwijze.
  • Maak de teams niet te groot
    Hoe groter het team, hoe complexer de communicatie. Maak de teams dus niet te groot.
  • Geef duidelijke kaders aan
    Samenwerken in een multidisciplinair team, overzicht houden over het project en daarnaast een goede en stabiel werkende applicatie opleveren zijn flinke uitdagingen. Verwacht niet dat studenten hier zelf structuur in kunnen aanbrengen en geef duidelijke kaders aan.
  • Betrek de opdrachtgever goed bij het project
    Ben open en eerlijk in wat de opdrachtgever van de studenten mag verwachten. Stel duidelijke doelen en koppel tussentijds resultaten terug. Vaak weet men pas wat men wil als men het eerste product ziet en zo kan het project tijdig bijgestuurd worden wanneer dit nodig zou moeten zijn. Voer een zo open en stimuleer co-creatie!
  • Zorg dat het project haalbaar is binnen de tijd
    Zeker bij multidisciplinaire projecten waarbij veel zaken samenkomen zoals game design, interaction desing, game art en coderen is het belangrijk om de opdracht overzichtelijk te houden. Studenten moeten leren om met deadlines te werken maar kies een project wat haalbaar is binnen de tijd zodat zij succeservaringen kunnen opdoen.
  • Help studenten met het stellen van prioriteiten
    Studenten moeten nog leren om de juiste prioriteiten te bepalen. Welke zaken heb je echt nodig en welke zaken zijn “nice to have”?

Links

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

geef jouw waardering:

(klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Gerelateerd