praktijk
vo
mbo

Leren door doen via de omgekeerde leerweg

Een mbo-opleiding wisselt steeds tussen theorie en praktijk. Maar een strikte scheiding tussen die twee kan problemen opleveren. Zo staat de school soms te ver weg van de beroepspraktijk en in praktijkstages lukt het niet altijd om te leren. De motivatie van studenten lijdt hieronder. Op het Koning Willem I College in Den Bosch kunnen studenten daarom tegelijkertijd leren en werken in een echte waterfabriek waarin alle opleidingen samenkomen. Bij de omgekeerde leerweg vullen onderwijs en bedrijfsleven elkaar aan.

  • Embedcode

In de video zie je hoe het Koning Willem I College in Den Bosch samen met bedrijven een echte fabriek heeft gebouwd om waterflesjes te produceren. In de fabriek en alle afdelingen die daarbij horen, komen veel opleidingen samen: administratie, marketing & verkoop, ondernemersacademie, procestechniek, werktuigbouw, logistiek. Samen vormden ze de fabriek. Studenten die in de fabriek werken, leren daardoor met elkaar samenwerken om een product neer te kunnen zetten.

Integreren van onderwijs en bedrijfsleven

Bij de omgekeerde leerweg vullen onderwijs en bedrijfsleven elkaar aan. Het opzetten van deze manier van leren vraagt wel wat van de onderwijsinstelling en de leraren. Niet alleen vanwege het letterlijk bouwen van een leeromgeving, maar ook omdat onderwijskundigen, leraren en praktijkbegeleiders intensief met elkaar moeten samenwerken om het te laten slagen. Een samenwerking die niet altijd vanzelfsprekend is in het beroepsonderwijs.

Rol van de leraar

De omgekeerde leerweg vraagt ook een om een heel andere rol van de leraar. De traditionele rol van de leraar die vertelt en uitlegt aan leerlingen die luisteren volstaat hier niet. Bij een leraar die les geeft volgens het concept van de omgekeerde leerweg staan drie aspecten centraal:

De leraar als begeleider 

Als je studenten werkzaam zijn in een echte werkomgeving, kom je niet weg met het volgen van hoofdstukken uit een boek. Je moet zelf op zoek naar leervragen en ze echt begeleiden bij hun leerproces. 

Niet te snel helpen

Een leraar moet bij een omgekeerde leerweg meer durven overlaten aan het initiatief van de student zelf en niet te snel helpen. Ook niet als iets mis dreigt te gaan. ‘Ervaring is de beste leermeester’, aldus Henk Pijnappels van het Koning Willem I College.

Kennis van het beroepenveld

Als leraar moet je genoeg kennis hebben van het beroepenveld en niet alleen van onderwijskunde. Anders loop je het risico dat je onderwijs te theoretisch maakt. De studenten in de video geven aan dat ze het waarderen als een leraar zelf praktijkervaring heeft.

Meer weten

Wil je meer weten over de integratie van werken en leren in het beroepsonderwijs?  


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.