Muziekles in het SO-ZML

lerarenredactie | bijgewerkt op 21 maart 2016

Muziekles in het ZML is veel meer dan muziekles alleen. Voor veel kinderen kan het een (extra) manier van communiceren zijn en draagt het, naast de muzikale ontwikkeling, bij aan de sociaal emotionele ontwikkeling, de fijnmotorische ontwikkeling en de spelontwikkeling.

Voor de leerlingen met een vorm van ASS kan muziek nog een extra functie hebben. Door middel van muziek is de veelal in zichzelf gekeerde autistische leerling op non verbale wijze te bereiken. Muziek is een universele taal en taal is essentieel voor de communicatie.

Muziek kan helpen een sfeer te maken waarin het mogelijk is om samen te werken, samen te spelen, elkaar te helpen om concentratie en vertrouwen op te bouwen maar ook elkaar op emotioneel vlak te raken en de persoonlijke ontwikkeling te ondersteunen. Al deze zaken kunnen door middel van muziekonderwijs op creatieve wijze een leerling worden aangereikt.

Zorgvuldigheid in woordkeuze, duidelijke articulatie, tijd nemen voor de ander, vriendelijk en rustig praten is een manier van communiceren die elke leerling, maar de leerling met ASS in het bijzonder, als prettig ervaart.

Kijk ook naar de programma’s van Schooltv over muziek.

 

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.