Praktijk

Ontspanning in de klas

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 04 januari 2010

  • PO
  • VO

Kinderen worden overladen met prikkels, krijgen te weinig rust en nemen dat mee het leslokaal in. Het gebrek aan ontspanning leidt vaak tot slechte concentratie, storend gedrag naar elkaar of in het algemeen. De leraar kan zelf momenten van rust en ontspanning creëren.

Meditatie

Meditatie kan een heel simpel stiltespelletje zijn tussen de lessen door, waarbij de leerlingen hun ogen dicht doen en ze worden meegenomen naar eerder die ochtend. “Wat deed je, wie kwam je tegen, hoe liep je naar school?” Na deze weg eindigt de leraar: “Voel dat je op de stoel zit. Met je voeten op de grond en aandacht in de klas.”

Kinderen kunnen elkaar masseren. Groepsleiders en leerkrachten constateerden na de massages meer rust in de groep, socialer gedrag en betere leerresultaten.

Kinderyoga

De houdingen, bewegingen en ademhalingen die tijdens een yogalesje worden ervaren, geven kinderen rust, ontspanning, kracht en balans. Ook lukt het kinderen om zich beter te concentreren omdat ze bij yoga een rustigere ademhaling hebben ontwikkeld.

Snoezelen

Snoezelen is een samentrekking van doezelen en snuffelen. In de speciaal ingerichte snoezelruimte staan aangepaste hulpmiddelen, gecombineerd met een verzameling van sfeermateriaal gericht op een selectief aanbod van prikkels; visuele, auditieve, tactiele en vibratorisch. Het doel van even snoezelen is ontspanning en een staat van welbevinden te creëren bij de leerlingen.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering: (klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.

Gerelateerd