Scaffolding

lerarenredactie | bijgewerkt op 24 juni 2013

Scaffolding is een aanpak waarbij de leraar leerlingen stimuleert om zelfstandig stappen te maken in het leren. De leraar biedt tijdelijk hulp, waarbij hij de leerling uitdaagt om ‘hardop te denken’ zodat de leerling  zelf met antwoorden komt.  Het woord ‘scaffold’ betekent letterlijk steiger. De aanpak is dan ook net als een steiger: de hulp is tijdelijk een de leraar past de hulp aan aan het niveau van de leerling.

Scaffolding daagt leerlingen uit om  via vragen stellen en in gesprek gaan een stap te zetten naar de “zone van naaste ontwikkeling”. Een leerling bevindt zich op een bepaald niveau van ontwikkeling. Om een stapje verder te komen – zijn volgende ”zone van naaste ontwikkeling te bereiken” – moet de leraar (de expert) vaststellen met welke tussenstappen hij de leerling verder kan helpen.

Vooral het tijdelijke karakter van Scaffolding is kenmerkend voor de aanpak. Zodra de leerling zelf verder kan wordt de hulp afgebouwd. Bij scaffolding werkt de leraar samen met de leerling volgens een vast stappenplan. Dit stappenplan is ontwikkeld door Janneke van de Pol, wetenschappelijk onderzoeker.

Stappenplan scaffolding:

  1. Diagnose van het probleem – Tijdens deze stap bekijkt de leraar wat de leerling al wel weet en wat nog niet
  2. Check de diagnose – De leraar checkt of  leraar en leerling op een lijn zitten zodat zeker is dat de hulpvraag van de leerling goed in beeld is
  3. Hulp strategieën  – Bij deze stap gaat het om vragen stellen, feedback geven, instructie geven
  4. Check begrip – De laatste stap gaat om het navragen en laten herhalen zodat de leraar zeker weet dat de leerling voldoende heeft gehad aan de hulp

Tijdens de verschillende stappen is het voor de leraar een uitdaging om gebruik te maken van de stiltes die vallen. Tijdens deze stiltes geef je de leerlingen tijd om na te denken.

Om scaffolding te kunnen inzetten tijdens de les is het belangrijk dat het klassenmanagement op orde is. Dit omdat de leraar met individuele leerlingen bezig gaat en ondertussen de rest van de klas zelfstandig aan het werk moet kunnen zijn.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.