Slimme kinderen uitdagen met de Taxonomie van Bloom

lerarenredactie | bijgewerkt op 13 januari 2014

Slimme leerlingen uitdagen, hoe doe je dat? Niet zo zeer door extra vakken, maar door hen een andere manier van denken aan te leren. Het meeste onderwijs bestaat uit ‘lagere-orde denken’: onthouden, begrijpen en toepassen. Dat is nodig, maar vaak blijft het hierbij. Hoe kun je als leraar meer aandacht besteden aan  analyseren, evalueren en creëren, de ‘hogere-orde denkvaardigheden’?

‘We laten leerlingen vragen beantwoorden, maar zinvoller is het om hen vragen te laten verzinnen’ vindt Minka Dumont, lerares van een Plusklas in Amstelveen. Op de Tweede Amstelveense Montessorischool komen hoogbegaafde leerlingen één ochtend in de week bij elkaar voor een speciaal programma. Tijdens deze ochtenden besteden de leraren zoveel mogelijk aandacht aan hogere-orde denkvaardigheden.

De leraren ontwikkelen hun onderwijs grotendeels zelf. Zo maakte Minka Dumont een zogenaamde ‘Bloomboxen’, gebaseerd op de taxonomie van Bloom, waarmee leerlingen leren om hogere-orde vragen te verzinnen. Ook ontwikkelde zij een app waarmee leerlingen elkaars inbreng zien en van elkaar kunnen leren.

Weergave van Blooms taxonomie

Meer weten over Minka Dumont en de materialen die ze ontwikkeld heeft?
Lees meer op de websites mijneigenproject.nl, ihots.nl  en lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com.

Meer lezen

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.