Praktijk

Spelbegeleiding in de pauze

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 25 maart 2014

  • SO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/218008157/embedded/spelbegeleiding-pauze" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Op een cluster 4-school kan spelen in de pauze leiden tot ruzie, conflicten en onrust. Als de kinderen vervolgens weer de klas in gaan, moet de leraar er eerst voor zorgen dat de rust weer is teruggekeerd voordat hij verder kan met de les.

Om dat te veranderen, ontwikkelde De Fonkel in Ede een pauzeplan dat het spel in de pauze moet structureren. Gebruikmakend van keuzekaarten en belijning op het schoolplein wordt geprobeerd het spel in goede banen te leiden. Voordat de pauze begint kiezen de leerlingen eerst in samenwerking met de leraar de activiteiten.

Bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat de rol van de leraar ook verandert: van ‘surveillant’ naar een meer stimulerende en motiverende rol. En de eerste resultaten zijn veelbelovend: leraren merken dat kinderen minder gespannen na de pauze de klas weer inkomen.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering: (klik om te waarderen)
Schrijver Gerdie Vermunt | 30-03-2014
Reactie Goed plan, voor deze groep kinderen is weten waar je aan toe bent in alle situaties (vrije tijd en schooltijd) prettig en het helpt ze zichzelf te reguleren en te oefenen in het afstemmen met anderen. Daarnaast is het zo als iets lukt, geeft dat zelfvertrouwen. Dus zonder conflicten samen spelen of met minder conflicten dan voorheen is groei!

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.

Gerelateerd