Spelbegeleiding in de pauze

lerarenredactie | bijgewerkt op 25 maart 2014

Op een cluster 4-school kan spelen in de pauze leiden tot ruzie, conflicten en onrust. Om dat te veranderen, ontwikkelde De Fonkel in Ede een pauzeplan dat het spel in de pauze structureert.

Door het gebruik van keuzekaarten en belijning op het schoolplein wordt het spel in goede banen geleid. Voordat de pauze begint kiezen de leerlingen eerst samen met de leraar de activiteiten.

Bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat de rol van de leraar ook verandert: van ‘surveillant’ naar een meer stimulerende en motiverende rol. En de eerste resultaten zijn veelbelovend: leraren merken dat kinderen minder gespannen na de pauze de klas weer inkomen.

Wil je meer weten over spelbegeleiding? Bekijk dan ook eens de publicaties Speelbegeleiding op het schoolplein of Spelbegeleiding op het schoolplein.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.