‘Wuif emoties van leerlingen niet weg, maar help ze controle te krijgen’
levenslessen
In deze rubriek vertelt mentorleraar Steffie van der Meijden (30) over een bijzondere les die ze ooit spontaan gaf. Ze leerde haar leerlingen meer over emoties in de hoop dat ze elkaar beter zouden gaan begrijpen. Het deed haar beseffen dat je – ook in het speciaal onderwijs – overal over kunt praten en dat je dit het beste met humor kunt doen.
‘Mijn leerlingen hebben veel meegemaakt, dat zie je terug in hun gedrag’
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal onderwijs werken. In deze aflevering vertelt zij-instromer Bart Heeling over een leerling die hem altijd zal bijblijven.
‘Ik heb geen vaste klas, maar zie alle leerlingen voorbijkomen’
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal onderwijs werken. In deze aflevering vertelt Joeri Blomberg hoe hij zijn leerlingen voorbereid op hun leven na school.
‘Ik prijs mijn leerlingen om hun kwaliteiten’
levenslessen
In de serie Levenslessen vertellen leraren over de les die hen altijd bijgebleven is. Eva van der Voort vertelt hoe een opmerking anders uitpakte dan ze had verwacht.
‘Ik durf me kwetsbaar op te stellen naar mijn leerlingen’
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal of praktijkonderwijs werken. In deze aflevering vertelt Annelou Molendijk over de bijzondere band die ze met haar leerlingen heeft.
Kalm blijven tijdens ‘lastig’ gedrag in de klas? Zo doe je dat Dit artikel bevat een video
praktijk
Leerlingen die boos gedrag vertonen, schelden of niet luisteren. Wat doe je als leraar op dat soort momenten? Christiaan Baarsma leert leraren hiermee om te gaan met behulp van het programma Conscious Discipline. Zodat je op onrustige momenten zorgt dat de sfeer in de klas goed blijft.