‘Ik heb geen vaste klas, maar zie alle leerlingen voorbijkomen’
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal onderwijs werken. In deze aflevering vertelt Joeri Blomberg hoe hij zijn leerlingen voorbereid op hun leven na school.
Hoe ga je om met vooroordelen en discriminatie in de klas?
praktijk
Iedere leraar krijgt te maken met vooroordelen en discriminatie in de klas. Lees hoe je er op zo’n manier mee om kan gaan dat jij en je klas er sterker uitkomen.
‘Ik prijs mijn leerlingen om hun kwaliteiten’
levenslessen
In de serie Levenslessen vertellen leraren over de les die hen altijd bijgebleven is. Eva van der Voort vertelt hoe een opmerking anders uitpakte dan ze had verwacht.
‘Ik durf me kwetsbaar op te stellen naar mijn leerlingen’
speciaal verhaal
In de serie Speciaal verhaal interviewen we leraren die in het speciaal of praktijkonderwijs werken. In deze aflevering vertelt Annelou Molendijk over de bijzondere band die ze met haar leerlingen heeft.
Kalm blijven tijdens ‘lastig’ gedrag in de klas? Zo doe je dat Dit artikel bevat een video
praktijk
Leerlingen die boos gedrag vertonen, schelden of niet luisteren. Wat doe je als leraar op dat soort momenten? Christiaan Baarsma leert leraren hiermee om te gaan met behulp van het programma Conscious Discipline. Zodat je op onrustige momenten zorgt dat de sfeer in de klas goed blijft.
Een leerling die niet praat in de klas? Dat kan wijzen op selectief mutisme
praktijk
Selectief mutisme is een angststoornis die maakt dat kinderen in sommige situaties niet praten. Je kunt deze leerlingen in de klas een vraag stellen, maar ze zullen geen antwoord geven. Ambulant begeleider Eustache Sollman en leraar Lennart van der Meulen vertellen hoe je deze leerlingen kunt herkennen en ondersteunen.