praktijk
vo

Gamification met Escape the Classroom

Escape the Classroom is een escape room voor het onderwijs waarin leerlingen worden opgesloten en een uur de tijd krijgen om te ontsnappen. Hierbij is het nodig dat zij aanwijzingen vinden, kennis combineren en belangrijke vaardigheden toepassen om voor het einde van de les naar buiten te kunnen komen. Anne de Groot en Joris Koot vertellen in deze video hoe zij met behulp van het LerarenOntwikkelFonds hun vak biologie verrijken met escape rooms.

  • Embedcode

Hoe moet het zijn om als leerling te worden opgesloten in het lokaal en de enige manier om te ontsnappen is het vinden van codes door het inzetten van kennis en vaardigheden. Wat doet deze manier van leren met de motivatie van leerlingen? En hoe maak je een escape room van je klaslokaal?

Gamification

Escape The Classroom is een mooi voorbeeld van hoe gamification de motivatie van leerlingen versterkt. Bij gamification worden spelelementen ingezet en als didactiek gebruikt om activiteiten actiever en uitdagender te maken. Escape the Classroom wordt ingezet als toetsvoorbereiding of jaarafsluiting. De losse onderdelen zijn ook te gebruiken als activerende werkvorm in verschillende lessen.

Meer weten over gamification? 

Op Leraar24 vind je verschillende artikelen over gamification in je les. 

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Spelend leren



meester Henk | 23 november 2017

Ik maak sinds maart 2017 online escape rooms voor het PO. Uit de reacties blijkt dat de kinderen het erg leuk vinden om te doen. Natuurlijk zit er een behoorlijke beperking mbt een fysieke escape room, maar aan de andere kant zijn ze snel in te zetten en aanpasbaar aan een thema. Voor een kijkje :
http://escaperoom.yurls.net

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.