praktijk
vo

Gamification met Escape the Classroom

[c_intro]Hoe moet het zijn om als leerling te worden opgesloten in het lokaal van je doorgedraaide docent? De enige manier om te ontsnappen is het vinden van codes door het inzetten van kennis en vaardigheden. De leerlingen hebben 1 lesuur de tijd en de klok tikt door.[/vc_intro]

  • Embedcode

Escape the Classroom is een escape room voor het onderwijs waarin leerlingen worden opgesloten en 50 minuten de tijd krijgen om te ontsnappen. Hierbij is het nodig dat leerlingen aanwijzingen vinden, kennis combineren en belangrijke vaardigheden toepassen om voor het einde van de les naar buiten te kunnen komen. Escape the Classroom kan worden ingezet als toetsvoorbereiding of jaarafsluiting. De losse onderdelen zijn ook te gebruiken als activerende werkvorm in verschillende lessen.

Anne de Groot en Joris Koot vertellen in deze video hoe zij met behulp van het LerarenOntwikkelFonds hun vak biologie verrijken met escape rooms.

Gamification

Escape The Classroom is een mooi voorbeeld van hoe gamification de motivatie van leerlingen kan versterken. Bij gamification worden spelelementen ingezet en als didactiek gebruikt om activiteiten actiever, uitdagender en betekenisvoller te maken.

Meer weten over gamification? Lees dan onderstaande publicaties op Leraar24.

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Spelend leren



meester Henk | 23 november 2017

Ik maak sinds maart 2017 online escape rooms voor het PO. Uit de reacties blijkt dat de kinderen het erg leuk vinden om te doen. Natuurlijk zit er een behoorlijke beperking mbt een fysieke escape room, maar aan de andere kant zijn ze snel in te zetten en aanpasbaar aan een thema. Voor een kijkje :
http://escaperoom.yurls.net

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.