Zo gebruiken leraren flipping the classroom
Steeds meer leraren gebruiken video’s of andere vormen van online instructie. Met flipping the classroom bied je de klassikale kennisoverdracht via internet, zodat leerlingen thuis zelfstandig aan het werk kunnen gaan. In de klas kun je vervolgens de lesstof oefenen. Voordelen zijn dat je extra uitleg kunt geven en meer kunt verdiepen. Lees de tips van leraren in po en vo die flipping the classroom in de praktijk brengen.
Marijke Boudewijns en Christiaan van den Akker zijn beiden leraar op een basisschool. Ze begonnen het YouTube-kanaal Ben je geflipt? met steun van het LerarenOntwikkelFonds. Ze bedenken, regisseren en monteren educatieve video’s die zij integreren in hun lessen. In elke video geven zij op een aantrekkelijke en leuke manier uitleg over een moeilijk lesonderwerp. Bekijk de voorbeelden in de video hierboven: van het metriek stelsel tot verwijswoorden en van tips voor de Cito eindtoets tot leuke challenges en pranks.
Scheikundeles geflipt
Jouk Wilts, leraar scheikunde op het Greijdanus College, wilde graag meer ruimte hebben voor individuele ondersteuning van leerlingen. Daarom zocht hij op internet online lessen scheikunde met een klassikale uitleg van de lesstof die leerlingen thuis konden volgen. Maar dat was niet ideaal. De video’s bleken in de praktijk te versnipperd en hadden geen passende opdrachten. Toen besloot Wilts ze zelf te maken, volgens de principes van flipping the classroom. In de klas laat hij de leerlingen nu oefenbladen maken en geeft hij ze gerichte ondersteuning. Het bespaart hem tijd en daardoor kan hij extra werken aan verschillende vaardigheden, zoals het maken van een goede samenvatting. Bekijk de scheikundelessen op Zoet zout zuur, ze zijn vrij te gebruiken.
Natuurkunde via YouTube
Op het Farel College in Amersfoort experimenteert natuurkundeleraar Dolf Breederveld ook met flipping the classroom. Zijn natuurkundelessen zijn te vinden op zijn YouTube-kanaal. In de les werkt hij aan 21e-eeuwse vaardigheden zoals probleemoplossend vermogen. De leraar vindt dat deze manier van werken leerlingen meer verantwoordelijk maakt voor hun leerproces. Bekijk de video met zijn tips en de ervaring van leerlingen.
Samen flipping the classroom ontwikkelen
Op UniC, een havo- en vwo-school in Utrecht, werken leraren enthousiast met online middelen om lesstof en opdrachten, die normaal in de klas behandeld worden, buiten de les beschikbaar te maken. Voortrekker hierin was geschiedenisleraar Jelmer Evers. Hij ziet het maken van de verbinding tussen de online lessen en de activiteiten in de klas als het maken van een puzzel. De leraren op deze school leren van elkaar bijvoorbeeld in een good practice-uurtje over flipping the classroom. Leerlingen vinden het prettig werken, zo vertellen zij in de video.
Verder lezen
- In het artikel Flipping the classroom: zo flip je een les op Leraar24 lees je hoe je een les goed kunt opbouwen, online en in het klaslokaal
- Lees het artikel op Leraar24 Video gebruiken in de les zo doe je het goed
- Lees ook het artikel over het promotieonderzoek van David van Alten naar de effectiviteit van flipping the classroom
- Zelf een video maken? Bekijk de tips In 5 stappen een goede lesvideo maken
- Ben je geflipt? is een LOF-initiatief van Marijke Boudewijns en Christiaan van den Akker. Het LOF ondersteunt en verbindt leraren met goede initiatieven om het onderwijs te verbeteren. Lees meer over de voorwaarden op de site van het LerarenOntwikkelFonds.
Stef Severt, redactie Leraar24 | 10 augustus 2020
zoals gezegd: de conclusie is voor rekening van Jelmer Evers - dat geeft hij zelf ook expliciet aan. Dat dit pure indoctrinatie is, is overigens ook een mening. Leraar24 probeert zo transparant mogelijk te zijn in het weergeven van bronnen. Als dit ergens onvoldoende is, horen we het graag.
Joost Hulshof | 10 augustus 2020
Onder de site die Stef noemt heb ik een reactie geplaatst. Voor de duidelijkheid, de conclusie waar ik het hierboven over heb is die van Jelmer Evers. Jelmer heeft veel meningen.
Stef Severt, redactie Leraar24 | 10 augustus 2020
Als Leraar24 pogen we goede en onderbouwde informatie te leveren. Een deel van die informatie is gestoeld op praktijkervaringen van leraren. Waar die informatie niet (voldoende) wetenschappelijk is onderbouwd, laten we dat voor rekening van de betreffende leraar. Waar mogelijk pogen we dit wel te koppelen aan wetenschappelijk onderzoek. Zo is recent onderzoek verschenen naar flipping the classroom. Dat hebben we ook toegevoegd aan de website: https://www.leraar24.nl/2619500/als-je-goed-flipt-kan-dit-de-prestaties-van-leerlingen-verbeteren/. Zo maken we de website weer een stukje beter.
Flipping the classroom is overigens iets anders dan het maken van filmpjes.
Met vriendelijke groeten.
Joost Hulshof | 7 augustus 2020
Ik kijk hier met verbazing naar. Niet dat ik iets tegen maken van filmpjes heb, u vindt me wel op Joetoep, maar de conclusie waarmee dit eindigt, "scholen kunnen het zich niet veroorloven om dit niet te doen, je doet de kinderen er tekort mee" vind ik schandelijk. Dit is pure indoctrinatie. Stop hiermee, en stop met @leraar24.