‘Samenwerken maakt lesgeven leuker én lichter’
interview
po vo mbo so

‘Samenwerken maakt lesgeven leuker én lichter’

Leraar geschiedenis Jasper Rijpma wil dat het terugdringen van het lerarentekort zwart-op-wit in het regeerakkoord komt te staan. “Ik vind het belangrijk dat elke minister en elk Kamerlid de urgentie voelt om dit probleem aan te pakken.”

© MacSiers Imaging

In deze rubriek vragen we onderwijsmensen die je kent uit het publieke debat of die zich laten horen op sociale media naar hun persoonlijke missie én missers.

Naam: Jasper Rijpma
Bekend als: Leraar van het Jaar voortgezet onderwijs 2014, genomineerde voor de Global Teacher Price in 2016, mede-initiatiefnemer van de programma’s Ontwikkelkracht en Groeikracht en leraar geschiedenis en grote denkers aan het Hyperion Lyceum in Amsterdam.

Mijn persoonlijke onderwijsmissie:

“Volgens de laatste cijfers heeft Nederland een tekort van bijna tienduizend leraren. Dat is een catastrofe waaraan we zo snel mogelijk iets moeten doen, zodat het tekort niet nog verder oploopt. Ik denk dat het kabinet aan zet is. Daarom maak ik me er hard voor dat het terugdringen van het lerarentekort zwart-op-wit in het regeerakkoord komt te staan. Ik vind het belangrijk dat elke minister en elk Kamerlid de urgentie voelt om dit probleem aan te pakken. Over de manier waarop ze dat doen, kunnen ze debatteren, als er maar een actieplan komt. Ik ben desgewenst bereikbaar voor commentaar.”

De grootste misvatting over het onderwijs:

“De negatieve beeldvorming over het beroep van de leraar in de media. Dat lesgeven zwaar is en niet leuk. Ik zeg niet dat leraren het niet zwaar kunnen hebben, maar zelf sta ik met veel plezier voor de klas. Natuurlijk kom ik ook regelmatig in lastige situaties terecht, met leerlingen bijvoorbeeld, maar ik zie het als een uitdaging om die situaties op te lossen. 

In het Nederlandse onderwijs staan leraren er vaak alleen voor, terwijl we zoveel meer kunnen bereiken door samen te werken. Natuurlijk is het zwaar als je lesgeeft én je eigen materiaal moet maken. Als je dat als team doet, wordt het vak leuker, lichter en beter. Ik denk dat het delen van kennis en kunde en het bundelen van krachten sleutels zijn om het lerarentekort op te lossen. Dat is iets wat we met Groeikracht proberen te bereiken.”

Zo pak ik dat aan:

“Als leraren proberen we vaak zelf het wiel uit te vinden, terwijl dat niet nodig is. Je staat er niet alleen voor: leer van elkaars expertise door naar elkaar te luisteren, door mee te kijken naar elkaars lessen en door ervaringen en inzichten met elkaar te delen. Maar kijk ook verder dan de schoolmuren, er is landelijk zoveel onderwijservaring opgedaan. Met Ontwikkelkracht bouwen we aan een netwerk van expertscholen om die handelingskennis te delen.” 

Een inzicht dat mij hielp:

“Toen ik begon met lesgeven, zag ik alleen maar leerlingen in mijn klassen, geen kinderen. Ik bedoel daarmee dat ik vooral gefocust was op kennis overbrengen en geneigd was om de leerlingen als collectief te zien, als ontvangers van onderwijs. Terwijl het juist zo waardevol is dat kinderen zich vormen en vaardigheden ontwikkelen, zodat ze kunnen worden wie ze zijn. Dat vraagt om een leraar die het kind achter de leerling ziet – een kind met een eigen persoonlijkheid en leerwensen – en die daarop inspeelt. Dat inzicht heeft ook mij gevormd tot een leraar die oog probeert te hebben voor het kind achter de leerling.”

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.