Woordweb maken bij wiskunde

lerarenredactie | 14 november 2014

Het activeren van voorkennis is voor alle typen leren erg belangrijk. Onze achtergrondkennis is van invloed op wat we opmerken. De al aanwezige kennis bepaalt hoe we waarnemen en wat we zien als hoofd- en bijzaken. Leerlingen laten nadenken over nieuwe kennis voordat ze ermee in aanraking komen, kan een grote bijdrage leveren aan het vergroten van schoolprestaties. Leraren kunnen gebruikmaken van aanwijzingen, vragen en kapstokken om dit nadenken in verschillende mate te ondersteunen.

Expliciete aanwijzingen zijn een eenvoudige en snelle manier om voorkennis te activeren. Je doet het meestal door te vragen naar voorbeelden:  bedenk eens voorbeelden van woorden die beginnen met ‘sch’.
Voorkennis activeer je ook met vragen die leerlingen stimuleren ontbrekende informatie in te vullen (logische conclusies trekken). Goed gekozen vragen lokken leerlingen tevens uit tot het analyseren van informatie en deze kritisch te bekijken.
Leraren kunnen ook voorkennis activeren door gebruik te maken van kapstokken. Een voorbeeld daarvan is een lerares die aan haar leerlingen de vraag stelt: wat weten jullie nog van rechthoekige driehoeken? Na wat denktijd vertellen leerlingen om de beurt wat ze er nog van weten, terwijl de lerares alles in een woordspin verzamelt.

In de video toont Marjoleine Muit leraar wiskunde op het Thorbecke VO in Rotterdam, hoe je voorkennis activeert met een woordweb.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.