praktijk
po
vo

Rust en ontspanning in de klas creëren

Leerlingen krijgen tegenwoordig veel prikkels en indrukken. Dit kan zorgen voor overprikkeling wat vervolgens soms weer leidt tot slechte concentratie, storend of druk gedrag. Om dit te voorkomen kan de leraar zelf momenten van rust en ontspanning creëren.

Meditatie

Meditatie kan een heel simpel stiltespelletje zijn tussen de lessen door, waarbij de leerlingen hun ogen dicht doen en ze meegenomen worden naar eerder die ochtend. “Wat deed je, wie kwam je tegen, hoe liep je naar school?” Na deze weg eindigt de leraar: “Voel dat je op de stoel zit. Met je voeten op de grond en aandacht in de klas.”

Mindfulness

Mindfulness is leven in het nu. Door met leerlingen mindfulness-oefeningen te doen worden leerlingen bewust van hun gevoelens en (automatische) reacties. Daarnaast leren ze beter luisteren naar hoe het lijf reageert en om zonder oordeel te reageren.

Kinderyoga

De houdingen, bewegingen en ademhalingen tijdens een yogales geven leerlingen rust, ontspanning, kracht en balans. Leerlingen ontwikkelen een rustigere ademhaling tijdens yoga. Dit komt de concentratie ook weer ten goede.

Onderlinge kindermassage

Bij onderlinge kindermassage masseren leerlingen elkaar op de rug, over de kleren heen. Het doel van deze oefeningen is het creëren van rust, verbondenheid en een fijne sfeer in de groep. Leraren constateerden na de massages meer rust in de groep en socialer gedrag.

Snoezelen

Snoezelen is een samentrekking van doezelen en snuffelen. In de speciaal ingerichte snoezelruimte staan aangepaste hulpmiddelen, gecombineerd met een verzameling van sfeermateriaal gericht op een selectief aanbod van prikkels; visuele, auditieve en tactiele. Het doel van even snoezelen is ontspanning en het creëren van een staat van welbevinden bij leerlingen.

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Klassenmanagement


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.