praktijk
vo

Reflectie op de inhoud (vo)

  • Embedcode

Reflectie is onlosmakelijk verbonden met leren. De weerspiegeling van het beeld vertelt je waar je staat het helpt je vast te stellen waar je naartoe wilt en hoe je dat kunt doen. Reflecteren doe je vooraf, tijdens én achteraf.

  • Reflectie vooraf: is een hulpmiddel bij het onderzoeken van verschillende keuzemogelijkheden en het op een rijtje krijgen van argumenten voor en consequenties van een keuze.
  • Reflectie tijdens: houdt je bij de les. De leraar spiegelt, vraagt door en geeft feedback en advies. Dat is noodzakelijk om leerlingen aan te zetten tot reflectie. Spiegelen, doorvragen, feedback geven en advies geven gaan hand in hand en zijn noodzakelijk om aan te zetten tot reflectie. De leraar spiegelt, hij zegt wat hij ziet. De leraar geeft specifieke feedback, hij zegt precies wat goed is en wat mankeert. Bovendien vraagt de leraar vraagt door en geeft advies.
  • Reflectie achteraf: is terugblikken en nieuwe doelen stellen. De afronding is een eindpunt, maar ook een vertrek. Het is belangrijk om daarbij de balans tussen inhoud en proces te vinden en de dynamiek tussen het plan en resultaat te gebruiken. Verschillen tussen het plan en het resultaat zijn voedingsstoffen voor het leren. Ook de plussen en de minnen zijn om van te leren. Start in de feedback wel altijd met de plussen.

In deze video geeft Janny Ratelink, leraar wiskunde op het Bonifatius College in Utrecht, het schoolvoorbeeld van reflecteren op de inhoud.

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Instructie



Gewoon iemand | 1 februari 2014

@voormalig leerling Raterink: Een leerboek dat gebruikt wordt op een school om les uit te geven wordt grondig getoetst op de inhoud en het te leren doel. Daarnaast is het is een algemeen bekend feit dat herhaling ervoor zorgt dat de kennis niet alleen geleerd wordt, maar ook wordt onthouden voor langere tijd. Het kan absoluut zo zijn dat jij zoiets saai vind, maar neem als voorbeeld het trainen van je biceps. Deze worden ook niet blijvend groter door 1 x een gewicht op en neer te tillen. Het is de herhaaldelijke bewegingen die ervoor zorgen dat je het doel bereikt wat je voor ogen hebt. Ik wil daarmee niet zeggen dat je hersenen spieren zijn, maar dat ze wel hetzelfde reageren. Het beste is in mijn optiek dan in het voordeel van jouw lerares. Maak alle sommen tot je er doodziek van wordt. Het resultaat zal daardoor alleen maar toenemen. Ik geloof je dan ook niet als je zegt dat het allemaal aan je voorbij trekt.


Voormalig leerling Raterink | 2 april 2011

Het is wel een éénmalige gebeurtenis dat zij zo les geeft. Dit is het type leerkracht dat je elke som uit het boek laat maken en ervoor zorgt dat je, wanneer de stof gevorderd begint te worden, je dergelijk verveelt dat het allemaal aan je voorbij trekt. Dit gebeurt elk hoofdstuk weer, keer op keer.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.