Leraar24 logo
Praktijk en theorie bij onderzoekend leren
praktijk
po

Praktijk en theorie bij onderzoekend leren

Van nature zijn kinderen nieuwsgierig en willen ze vanzelf nieuwe dingen leren. Als je het onderwijs daarop laat aansluiten, leren kinderen op een natuurlijke manier. Op basisschool De Ontdekkingsreis laat Hester Kleinhans de leerlingen in een techniekles onderzoekend leren. Leerlingen van basisschool Het Kleurenorkest doen ook bij andere vakken zelf onderzoek.

  • Embedcode

Leren vanuit een ervaring of waarneming, zelf experimenteren en ontdekken wat de algemeen geldende regels zijn. Dat vindt leraar Hester Kleinhans belangrijk bij techniekles in het basisonderwijs. Zij laat leerlingen onderzoekend leren wat perspectief is. In de video hierboven licht Hanno van Keulen, expert op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren, de achtergrond toe. Hij onderscheidt de volgende stappen in onderzoekend leren:

  • onderzoek opzetten; ontwerp maken
  • onderzoek uitvoeren; ontwerp realiseren
  • interpreteren en conclusies trekken
  • presenteren
  • terugblikken

Natuurlijk en onderzoekend leren

Op basisschool Het Kleurenorkest is het onderwijs gebaseerd op de principes van natuurlijk leren. Deze onderwijsvisie gaat uit van het constructivisme: iedere leerling is de eigenaar van zijn leerproces. Leren gaat makkelijker als je het uit interesse en motivatie doet, is het idee. Dat begint al in de onderbouw. In de video zie je hoe leraar Paul Hager zijn bovenbouwleerlingen met hun vragen zelfstandig aan de slag gaan. In het projectmatige onderwijs komen ook taal- en rekenonderwerpen aan bod.

Voordelen van onderzoekend leren 

Onderzoekend leren biedt veel voordelen:

  • Leerlingen zijn meer intrinsiek gemotiveerd om te leren omdat het uitgaat van hun nieuwsgierigheid en het aansluit bij hun belevingswereld.
  • Leerlingen doen nieuwe ervaringen op.
  • Leerlingen leren dat het niet erg is om fouten te maken.
  • Leerlingen oefenen belangrijke vaardigheden, zoals samenwerken en oplossingsgericht denken .

Meer weten?

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Onderzoekend leren


Eline | 19 mei 2015

Jammer dat het filmpje alleen toont hoe dit bij de jongste leerlingen in zijn werk gaat. Ik zou heel graag meer weten over deze werkwijze in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs, liefst met enig onderzoek over wat de opbrengsten van die werkwijze nou zijn...


Ann | 12 mei 2015

Wie is de auteur/maker van dit filmpje?

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.


Stel je vraag aan Leraar24

Leraar24 helpt je graag. Laat ons weten als je een vraag hebt over onderwijs in de praktijk en onderzoek.

Leraar24 is een samenwerking tussen