praktijk
po
vo
mbo
so

Hoe bespreek je terrorisme en maatschappelijke onrust in de klas?

Een terroristische aanslag, dichtbij of ver weg, zorgt voor veel maatschappelijke onrust. Denk aan Charlie Hebdo, de aanslag in Brussel of in een Utrechtse tram. Als je het nieuws hoort als leraar, denk je ook snel aan de vraag: Hoe bespreek ik dit met mijn leerlingen? Marinka Mulder en Erik van de Woestijne, leraren aan het Wellantcollege, vertellen hoe zij de dag na de aanslagen in Parijs in gesprek gingen met hun klas. Lees meer tips voor een goede discussie over heftige zaken met je leerlingen.

  • Embedcode

Voorwaarde voor een goed gesprek in je klas is dat er een veilig pedagogisch klimaat is, dat leerlingen zich mogen uiten en dat er wederzijds respect is voor elkaars mening. Dat is iets waar je als leraar vanaf de eerste dag met je klas aan moet werken. Lees op leraar24.nl meer over het belang van een goed contact tussen leraar en leerling

Een heftige gebeurtenis maakt natuurlijk veel indruk op leerlingen. De emoties en meningsverschillen kunnen hoog oplopen. De maandag na de aanslagen in Parijs, op 13 november 2015, staken Marinka Mulder, leraar maatschappijleer, en Erik van de Woestijne, stagecoördinator op het Wellantcollege in Houten, de koppen bij elkaar. Hoe zorg je voor een goede discussie op basis van feiten? In de video vertellen zij hoe ze met collega’s de gesprekken hebben voorbereid. 

Tips voor een goed gesprek met leerlingen

Wil je een goed gesprek voeren met je leerlingen, neem dan de volgende tips in overweging:

  • Bespreek eerst met de klas welke discussieregels gelden 
  • Gebruik een woordweb om de voorkennis van leerlingen naar boven te krijgen
  • Inventariseer vragen van leerlingen, zodat je weet waar zij mee zitten
  • Geef zoveel mogelijk feitelijke informatie
  • Respecteer standpunten van leerlingen, bespreek argumenten

Lesbrief en werkvormen

Voor een ander onderwerp dat leefde bij leerlingen, de coupepoging in Turkije (2016), maakte Marinka Mulder een lesbrief en een overzicht van werkvormen die ze heeft ingezet. Bekijk haar tips in deze pdf’s die je kunt aanpassen aan de actualiteit.

Praktische hulp voor leraren

TerInfo, een initiatief van Universiteit Utrecht en de gemeente Utrecht, biedt leraren in het po, vo en mbo feitelijke kennis, historische context en pedagogische handvatten. Je kunt hiermee terrorisme en politiek geweld in de klas bespreken. TerInfo wil zo bijdragen aan de weerbaarheid van kinderen ten aanzien van terrorisme, extremisme en radicalisering.

Meer weten?

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Sociale veiligheid



Meike | 23 maart 2016

Inspirerend; duidelijk, betrokken, respectvol, rustig, verstandig :-)


I.van Buuren | 27 november 2015

Goed om hier aandacht aan te besteden en het niet onbesproken te laten.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.