praktijk
po

Burgerschap: leerlingmediatie volgens de Vreedzame School

De Marcusschool in de Utrechtse wijk Overvecht hanteert de aanpak van de Vreedzame School. Enkele leerlingen krijgen de rol van ‘mediator’: zij bemiddelen bij conflicten op het schoolplein. Het aantal ruzies en vechtpartijen is daardoor drastisch afgenomen, zegt intern begeleider Liselotte Smorenburg.

  • Embedcode

Aan de hand van een stappenplan voor conflictoplossing worden leerlingen opgeleid tot mediators. Deze mediators worden ingezet op het schoolplein en proberen daar conflicten op een goede manier op te lossen.

Vreedzame school is een oefening in burgerschap

De school is een ideale plek om te oefenen voor actief en democratisch burgerschap. Democratisch Burgerschap streeft naar een democratische gemeenschap, waarin iedereen een stem heeft, zich gezien en gehoord voelt, en op een positieve manier met elkaar omgaat. Door jongeren actief te betrekken bij de samenleving waar ze deel van uitmaken, zorgen we ervoor dat ze zich medeverantwoordelijk gaan voelen voor die samenleving.

Pilot de Vreedzame Wijk

In de wijk Overvecht heeft de Marcusschool ook een pilot rond ‘de Vreedzame wijk’ gedaan. Hierin wordt de aanpak van de Vreedzame school op de hele wijk toegepast. Leerlingen en leerkrachten kunnen ervaringen en inzichten van binnen de school nu ook buiten de school toepassen. Het is als het ware democratisch burgerschap buiten de schooldeur. Er doen ook allerlei verenigingen en stichtingen vanuit de wijk mee aan het project.

Thema

Curriculum

Onderwerpen

Mens & maatschappij


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.